
PUBLISHED

UNITED STATES COURT OF APPEALS

FOR THE FOURTH CIRCUIT

BIOSPHERICS, INCORPORATED,
Plaintiff-Appellant,

v.
No. 98-1118

FORBES, INCORPORATED; CAROLINE
WAXLER,
Defendants-Appellees.

Appeal from the United States District Court
for the District of Maryland, at Greenbelt.
Deborah K. Chasanow, District Judge.
(CA-97-2320-DKC)

Argued: June 5, 1998

Decided: August 11, 1998

Before HAMILTON and MOTZ, Circuit Judges, and
WILLIAMS, Senior United States District Judge for the
Eastern District of Virginia, sitting by designation.

_________________________________________________________________

Affirmed by published opinion. Judge Motz wrote the opinion, in
which Judge Hamilton and Senior Judge Williams joined.

_________________________________________________________________

COUNSEL

ARGUED: Mark Charles Harwell, MORRIS & CAMPBELL, P.C.,
Houston, Texas, for Appellant. Douglas D. Connah, Jr., VENABLE,
BAETJER & HOWARD, L.L.P., Baltimore, Maryland, for Appellees.
ON BRIEF: David J. McManus, BAXTER, BAKER, SIDLE &



CONN, P.A., Baltimore, Maryland, for Appellant. Maria E. Rodri-
guez, VENABLE, BAETJER & HOWARD, L.L.P., Baltimore, Mary-
land; Tennyson Schad, NORWICK & SCHAD, New York, New
York, for Appellees.

_________________________________________________________________

OPINION

DIANA GRIBBON MOTZ, Circuit Judge:

In this defamation action, the district court dismissed a complaint
alleging that a bi-weekly business magazine published false and
defamatory statements about a corporation. Because the challenged
statements are constitutionally protected and therefore not actionable,
we affirm.

I.

This case arises out of a Forbes magazine stock tip story about
Biospherics, Inc., a publicly held company with shares traded on
NASDAQ.

Forbes regularly publishes a column, "Streetwalker," that provides
advice on buying and selling securities. In the January 13, 1997,
issue, the magazine ran a story in the "Streetwalker" column, written
by Caroline Waxler, stating that Biospherics' stock was overvalued.
The article was one of three in the column, each providing advice
with regard to a different stock. An arrow appears next to each article;
the Biospherics piece is accompanied by a downward arrow, the
remaining two by upward arrows. The Biospherics article is titled
"Sweet-Talkin' Guys" and focuses on the company's development of
D-tagatose, a low calorie, non-fattening sweetener, sometimes
referred to as "Sugaree."

In its entirety, the short Biospherics story states:

Biospherics Inc. (BINC, Nasdaq) is a Beltsville, Md. com-
pany ($13.4 million in sales over the last 12 months) that
dispenses health care information by phone and writes medi-

                                2



cal reports for the government. So why is the stock, at a
recent 7 , trading at 125 times trailing 12-month profits?

Hype and hope for a natural, noncaloric sugar substitute --
called Sugaree -- that the company's been "developing" for
15 years. BINC brags that the substance even slows aging.
Bullish analyst reports, paid for by the company, propelled
the shares from a split-adjusted 4-3/8 to 9-1/2 in 1996.

Short the stock. Investors will sour on Biospherics when
they realize that Sugaree isn't up to the company's claims.
Even if the FDA okays BINC to produce Sugaree -- a big
if -- its cost to consumers would be at best five times the
price of sugar. Meanwhile, Johnson & Johnson and Hoechst
are working on their own, cheaper, sweeteners. Monsanto is
perfecting its NutraSweet sugar substitute.

Biospherics shares are easy to borrow; the few independent
analysts who follow the company think its stock is worth $2
on current business.

(Emphasis added).

Six months after publication, Biospherics filed this defamation
action against Waxler and Forbes, Inc., publisher of Forbes, identify-
ing the three statements emphasized above as defamatory.
Biospherics maintained that as a result of the publication of these
statements the value of its stock plummeted, injuring its "reputation
and business." The company alleged that the publication caused "the
diminution and suppression of the value of its stock, the loss of good
will, the expense of restoring its wrongfully injured reputation, the
loss of business opportunities, and the loss of its ability to raise funds
through public offerings." It claimed damages"in excess of $15 mil-
lion."

Waxler and Forbes, Inc. (hereafter collectively Forbes), moved to
dismiss Biospherics' complaint for failure to state a claim upon which
relief could be granted. See Fed. R. Civ. P. 12(b)(6). Forbes main-
tained that: (1) neither the article as a whole nor any of its specific

                                3



statements could be reasonably interpreted to have a defamatory
meaning and, in any event, (2) all of the statements in the article were
entitled to First Amendment protection.

The district court granted the motion. The court concluded that
while the challenged statements "might be construed as defamatory,"
they were nevertheless constitutionally protected. The court reasoned
that "this article, and the statements therein, not only clearly are opin-
ion but also do not imply the existence of any fact." This appeal fol-
lowed, in which we review de novo the district court's order granting
dismissal for failure to state a claim under Rule 12(b)(6).

II.

The Supreme Court initially distinguished, with respect to First
Amendment protection, between opinions and facts in Gertz v. Robert
Welch, Inc., 418 U.S. 323, 339-40 (1974) (dicta):

Under the First Amendment there is no such thing as a false
idea. However pernicious an opinion may seem, we depend
for its correction not on the conscience of judges and juries
but on the competition of other ideas. But there is no consti-
tutional value in false statements of fact.

In the wake of Gertz, the lower courts examined a number of fac-
tors in determining whether a statement constituted fact or opinion.
In Potomac Valve & Fitting, Inc. v. Crawford Fitting Co., 829 F.2d
1280 (4th Cir. 1987), we recognized Ollman v. Evans, 750 F.2d 970
(D.C. Cir. 1984) (en banc), as "[p]erhaps the most comprehensive
attempt to define the indicia of an `opinion.'" Potomac Valve, 829
F.2d at 1287. The Ollman court set forth a four-factor test to identify
an opinion: "a trial judge should (1) consider the author['s] or speak-
er's choice of words; (2) decide whether the challenged statement is
`capable of being objectively characterized as true or false'; (3) exam-
ine the context of the challenged statement within the writing or
speech as a whole; and (4) consider `the broader social context into
which the statement fits.'" Id. at 1287-88 (quoting Ollman, 750 F.2d
at 979, 983) (footnotes omitted).

                                4



In Potomac Valve we adopted a variation of this test. Viewing the
second Ollman factor -- verifiability of the statement in question --
as a "minimum threshold issue," we concluded that if a "defendant's
words cannot be described as either true or false, they are not action-
able." Potomac Valve, 829 F.2d at 1288. We further held that even if
a statement could be verified, it would not be actionable "if it is clear
from any of the three remaining Ollman factors, individually or in
conjunction, that a reasonable reader or listener would recognize its
weakly substantiated or subjective character" as opinion and "dis-
count it accordingly." Id.

Three years after Potomac Valve, the Supreme Court decided
Milkovich v. Lorain Journal Co., 497 U.S. 1 (1990), in which the
Court clarified that the Gertz dicta "was[not] intended to create a
wholesale defamation exemption for anything that might be labeled
`opinion.'" Id. at 18. An unsupported opinion that implies defamatory
facts, like "`[i]n my opinion Jones is a liar,' can cause as much dam-
age to reputation" and may be just as actionable"as the statement,
`Jones is a liar.'" Id. at 19. Thus, the Milkovich Court declined to
create "an artificial dichotomy between `opinion' and fact." Id. It also
specifically refused the newspaper's suggestion that it adopt the
multi-factored tests "developed by the lower courts (in . . . mistaken
reliance on the Gertz dictum) . . . in deciding which is which." Id.
Foremost among the standards that the newspaper had urged the
Court to accept were those set forth in Ollman  and Potomac Valve.
See Brief for Respondents at 20-49, Milkovich, 497 U.S. 1 (No. 89-
645) (1990).

However, the Milkovich Court found that"existing constitutional
doctrine" established that a publication "must be provable as false
before there can be liability under state defamation law, at least . . .
where a media defendant is involved." Milkovich, 497 U.S. at 19-20
(citing and relying on Philadelphia Newspapers, Inc. v. Hepps, 475
U.S. 767 (1986)). The Court further held that if a statement "cannot
`reasonably [be] interpreted as stating actual facts'" then it merits pro-
tection. Mikovich, 497 U.S. at 20 (quoting Hustler Magazine, Inc. v.
Falwell, 485 U.S. 46, 50 (1988)) (alteration in original). In determin-
ing whether a statement could be reasonably interpreted as an asser-
tion of fact, the Milkovich Court looked to the language used --
whether it was "loose, figurative, or hyperbolic language which would

                                5



negate the impression that the writer" was stating fact -- and the con-
text and "general tenor of the article." Id. at 21.

Thus, Milkovich, like Potomac Valve, placed "primary emphasis
. . . on verifiability of the statement" and examined the statement's
language and context to determine if it could be interpreted as assert-
ing a fact. See Chapin v. Knight-Ridder, Inc. , 993 F.2d 1087, 1093
(4th Cir. 1993). However, Milkovich quite clearly did not adopt
Potomac Valve's precise test or lengthy discussion. See Potomac
Valve, 829 F.2d at 1284-1290. (Indeed, the Milkovich dissenters,
rather than the majority, relied on a portion of the Potomac Valve dis-
cussion. See Milkovich, 497 U.S. at 31 n.7 (Brennan, J., dissenting).)
Accordingly, contrary to the parties' suggestions, it is the Milkovich
analysis, not that of Potomac Valve, that we apply here. Cf. Moldea
v. New York Times Co., 15 F.3d 1137, 1143-45 (D.C. Cir. 1994) (rely-
ing on the Milkovich analysis rather than that in Ollman). Milkovich
directs that an opinion may constitute actionable defamation, but only
if the opinion can be reasonably interpreted to declare or imply untrue
facts. Milkovich, 497 U.S. at 20.

III.

Biospherics alleges that three (and only three) sentences in the
short ten-sentence story are defamatory. The company contends that
all three are readily verifiable as true or false, and thus overcome the
initial Milkovich hurdle. This argument carries some force with regard
to the last statement, and much less with regard to the other two.
However, even assuming that all three statements could be verified,
no fact finder could "`reasonably . . . interpret[ ]'" any of them as stat-
ing or implying "`actual facts.'" Milkovich, 497 U.S. at 20 (quoting
Hustler, 485 U.S. at 50).

First, the context and "general tenor of the article," 497 U.S. at 20,
indicate that the piece contains constitutionally protected subjective
views, not factual statements. In the long, solemn Milkovich article,
the author stated that he was "in a unique position of being the only
non-involved party to observe" the fight at a high school wrestling
match, and Coach Milkovich's later sworn testimony about it, and
that Milkovich had repeatedly lied under oath about what actually had
happened. Id. at 5-6 n.2. In contrast, the brief Forbes article contains

                                6



no claim to first-hand knowledge of facts and certainly no accusations
of perjury. It has a breezy rather than solemn tone, appearing in a
magazine column denominated "Streetwalker." The piece is titled
"Sweet-Talkin' Guys," and is one of three stock tips in the column,
each of which is accompanied by arrows, indicating a"buy" or "sell"
recommendation.

The context and tenor of the article thus suggest that it reflects the
writer's subjective and speculative supposition. Cf. Jefferson County
Sch. Dist. v. Moody's Investor's Servs., Inc., 988 F. Supp. 1341, 1345
(D. Colo. 1997) (investment advice article stating that the outlook on
the plaintiff's financial situation was "negative" is an expression of
opinion protected by the First Amendment); National Life Ins. Co. v.
Phillips Publ'g, Inc., 793 F. Supp. 627, 649 (D. Md. 1992) (invest-
ment "tips" in newsletter may not have been actionable as defamation
because they were "opinion"). We do not propose a "doctrinal exemp-
tion" for stock tip articles. Cf. Moldea, 15 F.3d at 1146 (no "doctrinal
exemption" for book reviews). But rarely would a stock tip article of
this tenor and in this context prove actionable. Examination of each
of the challenged sentences amply demonstrates that this is not that
rare case.

The first sentence Biospherics extracts from the article as allegedly
defamatory states: "Hype and hope for a natural, noncaloric sugar
substitute -- called Sugaree -- that the company's been `developing'
for 15 years." The statement contains the irreverent and indefinite lan-
guage ("hype and hope") that permeates the story, all "negat[ing] the
impression" that the writer is stating fact. Milkovich, 497 U.S. at 21;
see Levinsky's, Inc. v. Wal-Mart Stores, Inc., 127 F.3d 122, 129 (1st
Cir. 1997) ("The vaguer a term, or the more meanings it reasonably
can convey, the less likely it is to be actionable.").

Nevertheless, Biospherics claims that it developed Sugaree over a
nine-year, not a fifteen-year, period and that the article's misstatement
constitutes defamation. Even if fifteen years is wrong and nine cor-
rect, that misstatement is not actionable. Had the article stated that the
company developed the product over a nine-year period rather than
a fifteen-year period it clearly would not have altered the effect on the
reader. A statement "is not considered false" and thus actionable "un-
less it would have a different effect on the mind of the reader from

                                7



that which the pleaded truth would have produced." Masson v. New
Yorker Magazine, Inc., 501 U.S. 496, 517 (1991) (internal quotation
marks omitted).

Biospherics also maintains that the quotation marks around the
word "developing" imply the company lied about its claims that it
developed Sugaree. The quotation marks may suggest that the product
is not worth years of development, or that its development has been
slow, but neither the quotation marks nor anything else in the article
support Biospherics' interpretation. In criticizing Sugaree, the article
makes several points, including commenting on the product's cost,
competition, and the potential that it will not be approved by the
FDA. It does not, however, in any way suggest that Biospherics did
not in fact develop the product.

Biospherics next challenges the article's statement that "[i]nvestors
will sour on Biospherics when they realize that Sugaree isn't up to the
company's claims." The company contends that this statement is tan-
tamount to calling it a "liar" when it asserts that Sugaree's prospects
are bright. Again, we note the "cute" language, i.e., the play on words
with "sour," negating the conclusion that this is really a statement of
fact rather than the tipster's own interpretation.

Moreover, this statement was immediately followed by an explana-
tion:

Even if the FDA okays [Biospherics] to produce Sugaree --
a big if -- its cost to consumers could be at best five times
the price of sugar. Meanwhile, Johnson & Johnson and
Hoechst are working on their own, cheaper, sweeteners.
Monsanto is perfecting its NutraSweet sugar substitute.

Thus, the article clearly disclosed the factual bases for its view that
"investors will sour on" Sugaree; indeed, these three sentences state
the factual basis for the entire article and Biospherics does not chal-
lenge their accuracy.

Its failure to do so dooms its challenge to this statement. When "the
bases for the . . . conclusion are fully disclosed, no reasonable reader

                                8



would consider the term anything but the opinion of the author drawn
from the circumstances related." Chapin, 993 F.2d at 1093; see also
Standing Comm. on Discipline v. Yagman, 55 F.3d 1430, 1439 (9th
Cir. 1995) ("A statement of opinion based on fully disclosed facts can
be punished only if the stated facts are themselves false and demean-
ing."); Moldea, 15 F.3d at 1144-45 ("Because the reader understands
that such supported opinions represent the writer's interpretation of
the facts presented, and because the reader is free to draw his or her
own conclusions based upon those facts, this type of statement is not
actionable in defamation."); Phantom Touring, Inc. v. Affiliated
Publications, 953 F.2d 724, 730-31 (1st Cir. 1992) (when statement
provides factual bases for its conclusion, it is a"personal conclusion"
rather than a statement of fact subject to a defamation claim).

Finally, Biospherics objects to the last sentence in the story:
"Biospherics shares are easy to borrow; the few independent analysts
who follow the company think its stock is worth $2 on current busi-
ness." This sentence states the article's conclusion -- indicating the
author's assessment is based on the factual statements set forth in the
story. It focuses on the company's worth based on"current business"
-- its current earnings and sales discounted by the value attributable
to Sugaree because the tipster believes Sugaree will not be a success
for the company -- and concludes that, calculated on this basis, the
value of Biospherics' stock is $2 per share. This conclusion might be
defamatory if based on false statements. But, as explained above,
Biospherics does not challenge the factual bases for this conclusion,
set forth in the three sentences immediately preceding it.

We note that the imprecise, casual language in this statement -- the
shares are "easy to borrow" -- as well as its tenor and context -- a
breezy stocktip -- differ greatly from that of the investigative report
on a repair shop's fraud at issue in Action Repair, Inc. v. American
Broadcasting Co., Inc., 776 F.2d 143 (7th Cir. 1985), on which
Biospherics relies. There, a reporter quoted a judge in charge of the
court in which a consumer lawsuit against the repair shop was pend-
ing as stating that the consumer had a "good case" against the repair
shop. Id. at 147. The Seventh Circuit held that this "statement coming
from a judge, the `ultimate expert,'" could be the basis for a defama-
tion action because it was "more prejudicial" than similar statements
from "multitudes of anonymous lay people." Id. Although Biospherics

                                9



seeks to equate the statements of a "few independent analysts" as to
the value of its stock with that of the judge in Action Repair, the anal-
ogy fails. Not only do the context and language of the two pieces dif-
fer, but the role of stock analysts in assessing the price of a security,
even given their highly valued skills, remains a far cry from a presid-
ing judge's role in determining the result in a case before him.

IV.

Ultimately, any reasonable person reading "Sweet Talkin' Guys"
would recognize, based on the tenor, language, and context of the arti-
cle, that the challenged statements constitute a subjective view, not a
factual statement. When a speaker plainly expresses"a subjective
view, an interpretation, a theory, conjecture or surmise, rather than [a]
claim[ ] to be in possession of objectively verifiable [false] facts, the
statement is not actionable." Haynes v. Alfred A. Knopf, Inc., 8 F.3d
1222, 1227 (7th Cir. 1993). Accordingly, the district court correctly
dismissed Biospherics' complaint.

AFFIRMED

                                10


