
Bureau for Policy and Program Coordination
August 2003

PN-ACR-757

Promoting Independent Media in Russia

An Assessment of USAID’s Media Assistance

PP
C

 E
V

A
LU

A
T

IO
N

 W
O

R
K

IN
G

 P
A

PE
R

 N
O

.
7



PPC Evaluation Working Papers on Media
Assistance

Media Assistance: Best Practices and 
Priorities (PN-ACR-754)

Journalism Training and Institution Building in 
Central American Countries (PN-ACR-755)

Assessment of USAID Media Assistance in Bosnia and
Herzegovina 1996–2002 (PN-ACR-756)

Promoting Independent Media in Russia: An Assessment
of USAID’s Media Assistance (PN-ACR-757)

U.S. Media Assistance Programs in Serbia, 
July 1997–June 2002 (PN-ACT-553)

PPC Evaluation Paper No. 3: USAID’s Media Assistance:
Policy and Programmatic Lessons (PN-ACU-013)

RELATED PUBLICATIONS



Promoting Independent Media 
in Russia
An Assessment of USAID’s Media Assistance

Krishna Kumar, Senior Social Scientist, USAID

Laura Randall Cooper, Media Specialist, Management Systems International

Bureau for Policy and Program Coordination

August 2003





Promoting Independent Media in Russia iii

Contents
Abbreviations and Acronyms     v

Preface     vi

Executive Summary     vii

Promoting Independent Media in Russia      1

1. Introduction     1

2. The Media Scene in Russia      2

3. History and Focus of the Media Assistance Program      5

4. Contribution to Broadcast Media      8

5. USAID-Supported Print Media Program      14

6. Promoting the Media Sector      18

7. Lessons and Implications      25

Annex: Principal Contacts      29

Bibliography      33





Abbreviations and Acronyms

CTW Children’s Television Workshop

DCTV Downtown Community Television

EMAP Emergency Media Assistance Program

GDF Glasnost Defense Foundation 

IFES International Foundation for Electoral Systems 

IIL Institute for Information Laws

IREX International Research and Exchanges Board

ITV Independent Television Project

MDP Media Development Program

MLPC Media Law and Policy Center (Moscow)

MVF Media Viability Fund

NAT National Association of Teleradio Broadcasters

NPI National Press Institute

NYU New York University

PDI Press Development Institute

PPC Bureau for Policy and Program Coordination (USAID)

RAMED Russian-American Media Entrepreneurship Dialogue

RAMP Russian-American Media Project

RAPIC Russian-American Press and Information Center

UNC University of North Carolina

Promoting Independent Media in Russia v



Preface 

USAID has supported a wide variety of media projects and programs for building viable democratic insti-
tutions and reducing political tensions. The Agency gave technical and economic assistance to independent
media outlets. It also assisted in the privatization of state-owned media, particularly television. Still more
importantly, USAID has helped to build an enabling environment in which independent, professional
media can grow and survive. 

The Bureau for Policy and Program Coordination undertook a global assessment of USAID media assis-
tance programs to draw policy and operational lessons to improve both the effectiveness and relevance of
future media assistance initiatives. The assessment critically examined the nature and focus of media assis-
tance programs. It undertook intensive fieldwork in Bosnia, Central America, Russia, and Serbia, and plans
to do limited fieldwork in Indonesia.

This report presents the findings of a three-person team that conducted an assessment of USAID media
assistance programs in Russia. During its fieldwork in October–November 2002, the team conducted in-
depth discussions with the staff of USAID and its partners, journalists, managers of independent media
outlets, and the leaders of civil society organizations. The team also undertook a comprehensive examina-
tion of project and program documents and academic literature on the Russian media scene. 

Several colleagues, outside experts, and media persons assisted this assessment. Within USAID, John
Simon, Deputy Assistant Administrator; Elaine Grigsby, Deputy Director, Office of Development
Evaluation and Information; Woody Navin, Chief, Division of Evaluation Studies and Performance
Assessment; and Peter Graves, Senior Media Advisor, Bureau for Europe and Eurasia, gave their full sup-
port to the team. Mark Koenig, Senior Democracy Fellow, was a source of invaluable information and
insight on the history and working of the Russian media. In USAID/Russia, senior officials, particularly
Susan Reichle, Director, Office of Democratic Initiatives; Mark Dillen, Director, Media Programs; Katya
Drozdova, Media Specialist; and German Abaev, Project Management Specialist, went out of their way to
help the team. Stefan Medina helped in library research. Zoey Breslar and Chad Hespell from Management
Systems International provided technical support to the assessment, and the staff of IBI–International
Business Initiatives edited this report with remarkable skill. I am grateful to all of them.

Krishna Kumar
Senior Social Scientist

vi PPC Evaluation Working Paper No. 7



Background

Since 1991, USAID has spent more than $44
million to promote nonstate media in
Russia—the largest recipient of USAID media

assistance. The program’s size and focus on broad-
cast and print media led USAID’s Bureau for Policy
and Program Coordination (PPC) to undertake an
evaluation of the program’s achievements, impacts,
and limitations to see if it offers lessons useful in
developing new and innovative programs. 

USAID media assistance strategies in Russia
evolved in response to rapidly changing conditions
and experimentation. In the earliest years, USAID
Russia focused on journalism training, the clearest,
most obvious need to help overcome ingrained
habits of seven decades of state-controlled media.
Later, it also started giving attention to business
development and management training. USAID
also supported media organizations and associations
that promote the growth of independent, responsi-
ble media. Only during the financial crisis of 1998
did USAID provide limited direct economic and
commodity assistance to selected media outlets. 

USAID Assistance
USAID media-related assistance to Russia totaled
over $44 million during the June 1992–September
2002 period. Television-focused funding absorbed
$22.4 million; projects focused mainly on the print
media accounted for just over $7 million; and
funding for the media sector as a whole was over
$14.5 million. In addition to direct institution-
building activities, USAID provided assistance for
using media for special purposes, such as holding
elections and preventing domestic violence. While
these two projects may have increased local media

skills and capabilities, it was not their primary
intention.

Building Broadcast Media 
USAID Russia’s major partner in the broadcast
media was Internews, which received $18.1 million.
Although undertaking various activities to promote
independent media in Russia, Internews’s primary
focus was to assist emerging, independent regional
television stations. With dynamic leadership and
innovative program strategies, Internews has
become one of the most prominent media NGOs
in the Russian Federation. USAID’s activities 
with Internews covered various television-related
programs:

■ Training programs. Training television journal-
ists has been a major initial and continuing
activity. Nearly 5,000 broadcast journalists—
close to half the total of participants in all
Internews instructional undertakings—have
been trained.

■ Improving management and financial viability.
Since the early 1990s, Internews has focused on
improving the management and financial viabil-
ity of regional television stations by undertaking
training seminars on management, marketing
and advertisement, and design and technology. 

■ Programming and dissemination. In addition to
training, Internews implemented innovative
projects to produce and disseminate television
programs for regional television stations.

■ Promoting an enabling environment and other
assistance. With USAID support, Internews 
has undertaken activities and projects that
spurred the growth of independent media.
Activities included computerization of regional

Executive Summary

Promoting Independent Media in Russia vii



newsrooms for greater ease of news sharing and
support for the formation and growth of a
national association of television and radio
broadcasters. 

There is little doubt that USAID support has
helped Internews make a profound contribution to 
the growth and success of regional television 
stations. Although these stations have progressed at
varying rates—depending on local markets, politi-
cal circumstances, and the commitment of man-
agers—practically all have benefited from the pro-
grams initiated and implemented by Internews.

Several factors contributed to this success. One is
that Internews focused on the relatively small seg-
ment of the media eager to receive assistance.
When it started its activities, only a few dozen
independent, regional television stations existed,
although their number has gradually grown. As a
result, Internews could establish close and continu-
ous relationships with these stations. Moreover, the
entrepreneurs who started these stations, and the
journalists who joined them, were relatively young
and dynamic; they were eager to learn and profit
from any assistance program from any quarter.
When Internews launched training projects, 
they responded with enthusiasm and initiative.
Internews has also succeeded because of its 
emphasis on practical projects. It has designed 
training and other assistance programs that address
the day-to-day problems faced by the regional tele-
vision stations. 

Internews consciously appealed to the economic
self-interest of the managers and journalists, and
only indirectly to the ideology of a free press. There
has been a distinctly apolitical undertone in
Internews’s strategy, which has made it acceptable
to a wide spectrum of end-users, despite the fact
that it was largely funded by USAID. The stated
objective of its projects is to make the trainees 
more professional and the television stations 
more profitable. 

Another major factor behind Internews’s success is its
leadership and staff. The director is a dynamic and
respected figure in the broadcast community. The

staff is well trained, committed, and willing to learn.
Managers are not afraid of changing course, even
during the middle of a program. Once a project is
implemented, they receive feedback through various
mechanisms to assess progress as well as failure.

Last, it is important to note USAID’s flexibility in
implementing funding for Internews’s programs as
well as its approach of allowing maximum opera-
tional freedom. When Internews demonstrated
positive results very early, USAID developed a rel-
atively hands-off approach that gave Internews
maximum freedom to implement “Russian solu-
tions” where U.S. model might have failed. This
policy continues today.

USAID-Supported Print Media Program
USAID’s program aimed mainly at the press was
funded at just over $7 million from September
1996 through September 2002. The program is
currently administered through a partnership with
the Press Development Institute (PDI). PDI has a
distinguished ancestry. Its predecessors, the
Russian-American Press and Information Center
(RAPIC) and the National Press Institute (NPI),
were pioneers in exposing Russian journalists,
human rights activists, and proponents of western
liberal democracy to the role and responsibilities 
of the free press. 

Registered as a Russian NGO with a Russian
board of directors and founders, PDI inherited
NPI’s offices, key staff, institutional “culture,” and
centers in Moscow, St. Petersburg, Yekaterinburg,
Novosibirsk, Samara, and Vladivostok. Since 1998,
NPI/PDI have undertaken a variety of activities,
including 

■ Press briefings and conferences. NPI/PDI contin-
ued operating press centers, which held brief-
ings, press conferences, and meetings on topics
of national and international importance. These
centers promoted political openness and
accountability by facilitating the exchange of
ideas and public discussions. NPI/PDI particu-
larly focused on human rights and freedom of
press issues.

viii PPC Evaluation Working Paper No. 7



■ Educational and training programs. NPI/PDI
have also mounted various training exercises—
single presentations and short seminars—put-
ting forward Western journalistic standards 
and techniques and adapting them to Russian
conditions.

■ Legal services. PDI now operates the NPI-estab-
lished commercial law consulting service, which
performs critical functions essential for the
growth of independent media in Russia’s
regions by helping newspapers write and
enforce contracts and other legal documents.

■ Information services. NPI/PDI supported educa-
tional programs for training news media profes-
sionals in the use of the internet. PDI has also
established an interactive database listing all
independent, regional print media to help
monitor newspaper quality and assess the effec-
tiveness of PDI’s programs.

USAID’s support clearly allowed NDI/PDI to
establish venues in five major provincial cities and
Moscow, where journalists interested in improving
their performance can compare notes and consult
outside experts. It has also an enabled it to keep
watch on the strivings, advances, and setbacks of
print media in large and small cities across Russia,
and maintain at least informal contact with the
most promising enterprises, their editors, and staff.

Above all, USAID’s assistance to NDI/PDI has
exposed many more journalists and publishers to
western standards of accuracy and objectivity in
reporting, ways to seek advertising revenues, and
managing a publication as a business.

Challenges
Despite these accomplishments, NDI/PDI’s overall
impact on the regional print media scene has been
modest. Regional print media have registered only
limited progress toward editorial and financial
independence during the past five years. A sizable
portion of the regional newspapers depends upon
the patronage of political leaders, public officials,
businessmen, and other interested individuals and

groups. These papers cannot survive without help
that compromises their editorial independence. 

Several factors shed light on the limited impact of
USAID’s assistance on the regional print media
especially when compared to its remarkable contri-
bution to the regional television stations.
NDI/PDI had to deal with a large number of
newspapers. More than 12,000 regional newspa-
pers are registered. Assuming that even half are
regularly published, it is beyond the technical and
physical resources of a single organization to reach
them. Moreover, many regional papers lack the
managerial and economic resources to take advan-
tage of the training and other services provided by
NPI/PDI. Many editors and publishers represent
an old generation that finds it hard to adapt to the
new realities. Besides, many newspapers cannot
afford to spare staff for training in Moscow or the
regional centers. Many more have difficulty afford-
ing travel and other costs (since PDI rightly insists
that they should share costs). 

NPI did not pay enough attention to the issue of
the financial viability of newspapers. In direct con-
trast to Internews’s approach, NPI’s early, primary
focus was on press freedom, journalistic standards,
access to information, and supporting civil society
organizations. Although this focus undoubtedly
had some value in the aftermath of a totalitarian
regime, the bigger problem is that journalistic inde-
pendence generally—though not always—requires
financial independence. Unless a media outlet gen-
erates enough revenue, it is likely to remain at the
mercy of whichever interest group or individual is
financing it. Recognizing this fundamental weak-
ness in its earlier approach, PDI has taken steps to
promote financial independence of the regional
print media.

NPI suffered from many management and organiza-
tional problems, and these were inherited by PDI.
The leadership is deeply divided and each unit seeks
vigorously to guard its territory. Although the situa-
tion has slightly improved in recent years, NPI/PDI
failed to provide much needed autonomy to their
regional centers. They controlled all resources—

Promoting Independent Media in Russia ix



technical and monetary—leaving little room for
local initiative. Consequently, enthusiastic and ener-
getic staffers at some regional centers became frus-
trated, and some left.

Promoting the Media Sector
Parallel and related USAID-backed efforts, funded
at $14.7 million, fostered the development of the
Russian media sector. The Russian-American Media
Partnership Project (RAMP), renamed the Media
Development Program (MDP), provided $10.5 mil-
lion to promote independent media, and was jointly
implemented by Internews and NDI/PDI.
RAMP/MDP supported 31 projects involving 66
Russian organizations, 61 U.S. groups, and 9 others
based in Europe. These projects ranged from foster-
ing commercial media enterprises to providing
infrastructure support and professional training. The
two journalism training institutes that received sup-
port—Pozner School of Broadcase Journalism and
Ural State University Journalism School—are still
functioning. Many RAMP/MDP-supported media
associations and organizations have emerged as pow-
erful entities, playing an important role in the
media scene. The Glasnost Defense Foundation and
Institute for Information Laws are good examples. 

Despite some achievements in improving the insti-
tutional environment for independent media in
Russia, two limitations seem to have adversely
affected RAMP/MDP. First, its focus on partnership
rather than on promoting independent media hin-
dered success. Experience showed that the focus of
such projects was generally dictated by the interests
of the two parties rather than the needs of the
media sector. The goals and outcome of the pro-
grams became muddied, showing that such collabo-
rative projects were not the best mechanism for pro-
moting an independent media sector. Second,
RAMP/MDP lacked a coherent strategy for pro-
moting independent media in Russia. Funding
projects with differing focus and approaches failed
to produce synergy; impacts were isolated and spas-
modic. 

Lessons
From the analysis and conclusions above flow a
number of lessons derived from the analysis of
media support programs in Russia.

1. Even in a highly complex political transition,
carefully planned media programs can make a
difference by contributing to the growth of
nonstate media.

2. A comprehensive strategy for promoting inde-
pendent media should focus on the economic
viability of privatized or newly established
media outlets, institutionalization of the norms
of professional ethics, and enabling other voices
to reach wider audiences.

3. The term “independent media” can create
unjustified complacency in policy circles: it
gives the impression that privatized or newly
established nonstate media are essentially inde-
pendent simply because they are not owned by
the state.

4. USAID’s policy of assisting only nonstate
media is essentially sound, but program 
managers should enjoy flexibility in imple-
menting it.

5. In transition societies, when concerns about
media assistance from former adversaries exist,
the prudent course is to focus on skills and
training, not on content. 

6. As a result of privatization and commercializa-
tion, many educational and cultural programs
formerly shown on state-owned television have
been crowded out by entertainment program-
ming. The designers of USAID media programs
should recognize this development and, when
possible, take steps that widen access to and
increase the quantity of educational and cultur-
al programs during transition.

x PPC Evaluation Working Paper No. 7



1. Introduction

For many years, USAID has supported a wide
variety of media projects and programs for
building viable democratic institutions and

reducing political tensions in transition and devel-
oping countries. In addition to generous funding
for educational and training programs for journal-
ists, the Agency has trained managers of media
enterprises in accounting and business management
and given technical assistance to media outlets so
that they can become economically viable and sus-
tainable. Still more importantly, USAID has helped
build an enabling environment in which independ-
ent, professional media can grow and prosper. It is
estimated that USAID has spent over $260 million
in media assistance since the mid-1980s.

The Bureau for Policy and Program Coordination
(PPC) has undertaken a global assessment of
USAID’s media assistance programs. The objective
is to draw policy and operational lessons to improve
both the effectiveness and relevance of future
USAID media assistance.

PPC selected the Russian Federation as one of the
fieldwork countries for many reasons, not least
because it has been the largest recipient of USAID’s
media assistance. Over the past decade, USAID has
spent more than $44 million on promoting non-
state media in the Russian Federation. The sheer
size of the assistance necessitates an objective look
at its achievements, impacts, and limitations.
Moreover, not only has the program been quite
large, it has focused on both broadcast and print
media. Consequently, it offers a wide range of les-
sons that can be useful for the international donor

community in developing new and innovative 
programs in other parts of the world. Finally, 
Russia is a former superpower; the whole world has
a paramount interest in its transformation to a free,
democratic society. The growth and maturation of
independent and responsible media are integral
parts of the democratization process.

As with other country assessments, PPC followed 
a multipronged strategy for data collection and 
analysis. It began with a systematic review of 
the program documents and interviews with
USAID’s partners, particularly Internews and the
International Research and Exchanges Board
(IREX), which run USAID media programs in the
country. USAID’s Bureau for Democracy, Conflict,
and Humanitarian Assistance also prepared a partial
background paper for the assessment team and sent
a three-member team to Russia.

The team spent three weeks in Russia (September
20–October 12, 2002), and individually or 
collectively met staff of USAID and its partner
organizations, project managers, and program 
beneficiaries. In addition, team members also 
interviewed many leaders of NGOs involved in
promoting independent media. Finally, the team
met with many media experts and professionals.
Team members visited program sites in Moscow, 
St. Petersburg, Nizhny Novgorod, Tomsk, and
Yekaterinburg. The annex lists the names and 
affiliations of persons met in Russia.

In presenting the main findings and conclusions 
of the assessment, this report seeks to answer the
following questions:

Promoting Independent Media 
in Russia

Promoting Independent Media in Russia 1



■ What has been the nature and focus of
USAID’s media assistance program in Russia?
How did the program evolve over time? What
programming strategies did it follow?

■ What have been the achievements and short-
comings of media interventions? What types of
results did they achieve? What factors affected
the effectiveness of media programs? 

■ What has been the overall effectiveness of
USAID media assistance on promoting 
independent, sustainable media? 

■ What are the policy and programmatic lessons
for future USAID media assistance programs?

The reminder of this report is organized as follows:
Chapter 2 summarizes recent developments in
Russian media. Chapter 3 explains the growth of
media assistance programs and gives brief details
about each of USAID’s major programs. Chapters
4 and 5 examine in detail the nature of USAID
program achievements and shortcomings in broad-
cast and print media. Chapter 6 discusses the
USAID-funded programs designed to assist the
media sector as a whole. Chapter 7 identifies criti-
cal policy and operational lessons.

2. The Media Scene in
Russia 

The past 15 years have brought significant
change to the Russian media. Although the
country has far to go in establishing inde-

pendent and responsive media, the sector has been
rapidly transformed. However, the change has not
always been linear, and apparent progress has been
followed by setbacks and regressions. This chapter
looks closely at those developments and the 
present situation to provide a backdrop for USAID-
supported media interventions in Russia.

Under the communist regime that held power
from 1917 to 1991, the media came under
absolute governmental control. Soviet leaders
understood the role of mass media in mobilizing
people for revolutionary change, legitimizing their

tenuous hold over the vast and diverse country,
and promoting communist ideology at home and
abroad. Therefore, the regime controlled the media
by promoting state and party ownership, enforcing
strict censorship, and, most importantly, institu-
tionalizing a system that mandated self-censorship
by journalists. It allowed only trusted party loyal-
ists to manage media outlets; edit newspapers,
periodicals, and news bulletins on radio and 
television; manage the TASS news agency; and
control publication of books, films, and documen-
taries. The regime also centralized the media;
information flowed from Moscow to the union’s
consistuent republics and states. Obsessed with 
the destabilizing effects of information and ideas
emanating from abroad, the regime took every
possible step to prevent their flow, although not
always successfully.

Winds of Change (1987–90)
The situation began to change with the launch of
perestroika and glasnost in the 1980s. The new
leadership under Mikhail Gorbachev (who came to
power in 1985) sought the help of progressive sec-
tions of the media in on-again, off-again efforts to
open the Soviet system. A number of Moscow
journalists responded to this opportunity with 
cautious enthusiasm. Such publications as the
weeklies Ogonyok and Argumenty i Fakty and the
national dailies, Izvestia and Moscow News, became
energetic in exposing embarrassing secrets from 
the past, though they were only rarely active in
investigating current controversies. It was a para-
doxical development: the communist regime
allowed journalists much-vaunted freedom, but on
a small scale. 

Two private news agencies—Postfactum and
Interfax—were also founded during this period,
delivering news not available through the official
news agency. This first wave of free expression was
fueled by a desire to “recover” Soviet history and to
advance unofficial points of view and priorities.
Given the public appetite for disclosures and con-
tinuation of government financing, publications
gave little or no attention to the economic viability
of their enterprises.

2 PPC Evaluation Working Paper No. 7



A notable development during this period was the
1990 adoption of the breakthrough law on the
press and other media. It guaranteed freedom of
press, abolished censorship, and, in tandem with
other measures to encourage privatization, recog-
nized the right to establish privately owned media.
The law also provided for the independence of edi-
torial bodies and journalism collectives, but not for
enforceable rights of access to information.

Growth of Commercial Media
(1991–95)
Under the presidency of Boris Yeltsin (1991–99),
the government of the newly formed Russian
Federation significantly reduced its control over the
media. The country witnessed increasing privatiza-
tion and decentralization of the media system and
the emergence of independent voices in print and
on the air.

The Communist Party press—notably the party’s
flagship newspaper, Pravda—collapsed during this
period. Journalists and other groups outside the
capital launched thousands of newspapers and 
periodicals, opening a new era in the print media.
Many newspapers were launched with the intent of
making money. A minority targeted at special audi-
ences evolved into profitable or break-even business
enterprises, but a significant (even growing) share of
general interest newspaper publishers invested in
media for purposes of political influence rather than
profits or public service. Powerful business interests,
local politicians, or wealthy businessmen labeled as
“oligarchs” increasingly supported these publica-
tions. The unfortunate tradition of  political and
economic interests patronizing media tended to
grow after the mid-1990s, at national as well as
regional levels.

Some advertising circulars distributed for free were
intended to be a profitable business. High circula-
tion and new forms of advertising also produced
substantial earnings for some publications and
broadcast outlets—at least until sharp economic
downturns cut into disposable income. 

Cost savings were not a major concern for all the
old-school or upstart papers of the early 1990s.

Newspaper managers willing to echo official politi-
cal views could tap state subsidies—from both fed-
eration and regional budgets—that averaged $4,100
a year as late as 2001, when 1,956 papers—more
than half the estimated total in the regions—
received such help (RAMED 2002, 8).

However, as a result of a rapid rise in the prices of
newsprint, inadequate advertising revenues, and the
decline of state subsidies, print media growth came
to a halt and actually reversed. For example, during
the Soviet era, the combined circulation of the cen-
tral newspapers amounted to 100 million copies.
That number declined to 24 million in 1992, 
as broadcast media gained both audience and adver-
tising income (Rantanen 2002, 30). As public
hunger for revelations about the past diminished,
free television provided entertainment.

The government allowed the partial privatization of
Channel 1, creating a new TV giant, ORT.
Although the state still owned 51 percent of its
shares, the rest were passed to a consortium of banks
and other industrial interests. The central govern-
ment in Moscow retained control of Channel 2
(RTR), and has recently recentralized management.
Despite the endurance of state-owned television net-
works, fundamental changes in the broadcast sector
nevertheless occurred in the early to mid-1990s. In
particular, several hundred independent regional tel-
evision stations emerged and developed.

Rise and Fall of Media Empires
(1996–2001)
By the end of 1996, a few national media barons
had emerged to take control over most of the
national television networks and a number of influ-
ential dailies and weeklies. Two men, in particular,
accumulated vast resources by taking advantage of
privatization of the state enterprises, financial
manipulation, and their proximity to power. Boris
Berezovsky acquired control of some part of televi-
sion channels ORT and TV-6 (particularly several
news and editorial shows); newspapers Nezavisimaya
Gazeta, Novye Izvesty, and Kommersant, and a num-
ber of weekly political, business, and entertainment
magazines (Fossato 2001, 345). Vladimir Guzinsky,
who owned NTV, a private television network, also

Promoting Independent Media in Russia 3



acquired a national reach through his company
Media Most. On a smaller scale, Vladimir Potanin
created Prof-Media by merging Russky Telegraph and
Izvestia newspapers. These “barons,” like many oth-
ers, saw the media more as a source of political
power enabling them to influence the government
rather than as a direct source of profit.

After the 1996 elections, the media barons who had
joined hands to elect President Yeltsin started feud-
ing. These so-called media wars were not about pol-
icy or ideology, but for privileged access to yet-to-
be-privatized state property and influence over the
government. In this information war, “the opposing
positions of battling oligarchs were proclaimed on
different channels’ national news programs and on
the pages of the papers they owned” (Internews
Network 2002, 4).

The economic crisis of 1998 had negative effects
on the media. First and foremost, it brought a
70–90 percent decline in advertising revenues, a
rise in prices of imported commodities, high infla-
tion, and a rapid decline in business activity, all of
which posed a major challenge to the survival of
emerging nonstate media enterprises. The declining
economic fortunes of “patrons” who had subsidized
favorite media outlets made it difficult for them to
continue their assistance at past levels. Ironically,
the economic crisis pushed the media toward eco-
nomic independence, as owners were forced to
focus on the business side of their media enterpris-
es. Many independent broadcasters gave added
attention to business management. On the other
hand, many regional publishers forsook independ-
ence for subsidization by local politicians or large
enterprises.

Since 1999, the Putin government has sought to
increase its influence over the media, particularly
the broadcast media. It engineered the downfall of
Berezovsky and Guzinsky and liquidated TV-6. In
its most recent act of intimidation, the Kremlin
fired its own handpicked head of NTV after two
years on the job, reportedly because of the net-
work’s continuing attempts to assert some editorial
independence. It established a new Ministry of
Print and Broadcast Media to play a more active

role in the media sector. The government has been
also trying to improve the functioning of state-
owned media enterprises. Such efforts—including a
push to rewrite the media law—have created appre-
hension among those who believe in free and
responsible media.

Current Status
Several publications such as Argumenti i Fakty,
Komsomolskaya Pravda, and Izvestia have substantial
nationwide audiences. Most of these newspapers are
printed in Moscow, often adding a small supple-
ment to their different regional editions. The coun-
try has about 33,000 officially registered publica-
tions—most of them tiny, infrequent, and even
nonpublishing. Of these, two-thirds are termed
newspapers and the remainder magazines
(Internews Network 2002, 12).

There is a general consensus among experts that a
majority of the regional newspapers are not eco-
nomically viable. They manage to survive only with
political or business underwriting. Their presence
poses a major problem for the growth of independ-
ent regional print media. It also makes it difficult
for international donor agencies to provide assis-
tance to regional newspapers in ways that discrimi-
nate between publishers genuinely aspiring to inde-
pendence and others who have become partisan to
one degree or another.

Only four television companies—ORT, RTR,
NTV, and Channel 6—have national reach
through either direct relay transmission or affilia-
tion rebroadcast agreements with individual region-
al stations (Internews Russia and USA 2000, 2). In
addition, many commercial networks such as REN-
TV, TNT, and CTC and Russian MTV also broad-
cast in multiple cities, as does Kultura, a highbrow
noncommercial channel.

The most significant development in the broadcast
media after the collapse of the Soviet Union has
been the growth of regional television stations.
There are about 700 commercial regional television
stations operating in the country. The profit mar-
gins for the stations in large cities are encouraging
because of growing advertising markets. The major-

4 PPC Evaluation Working Paper No. 7



ity of these regional stations produce news, and
have trained staff and steady advertising income
(Internews Network 2002, 15). Most of them are
related to various media groups or holding compa-
nies in much the same way that local American sta-
tions are affiliated to national networks.

Of the 534 radio stations operating in Russia, 391
are commercial; the rest are owned by the state,
municipal bodies, or NGOs (Internews Network
2002, 12). Most of the commercial stations are
affiliates of such networks as Europa Plus and
Ruskoe Radio. Unaffiliated stations find it difficult
to compete with network affiliates and have a limit-
ed share of advertising revenues. Most commercial
stations conform to the news and entertainment
format. The audience of commercial radio has been
increasing over time, reaching about 45 percent of
households. In addition, foreign radio broadcast-
ers—such as Radio Liberty and the BBC, jammed
in Soviet times—are increasingly regarded as reli-
able sources of information the state seeks to spin
or suppress.

3. History and Focus of the
Media Assistance Program

Against the backdrop of the preceding
overview of the emergence of the media sec-
tor in postcommunist Russia, this chapter

describes the evolution of USAID’s media pro-
grams, their substantive focus, and budgetary allo-
cations. In addition to concentrating heavily on the
development of regional media—on the grounds
both of the need for them and their seeming
prospects for asserting and sustaining a measure of
political independence—four general characteristics
regarding these programs should be noted.

First, media assistance strategies evolved over time,
partly due to rapidly changing conditions, but also
due in part to some trial-and-error experimenta-
tion that tested new ideas under unprecedented
historical conditions. While other postauthoritari-
an media transitions (including east-central 
Europe after 1989) provided some shared lessons,
post-Soviet Russia and the Commonwealth of
Independent States presented unique challenges.
Neither the Russians nor the Western donor com-

munity had any experience with the attempted
transition by such large, entrenched, centralized
economies toward market-oriented democratic 
systems.

Accordingly, USAID Russia in the earliest years
focused on the clearest, most obvious needs: jour-
nalism training (often combined with production
assistance) to assist overcoming ingrained habits of
seven decades of state censorship. Business develop-
ment and management training also began receiv-
ing attention fairly early on. New and evolving
challenges required ongoing observation and pro-
grammatic shifts (with various levels of effective-
ness) by USAID and its partners. Such challenges
included the positive development of increasingly
sophisticated media and advertising markets togeth-
er with the entry of politically motivated invest-
ment in the media sector by so-called “oligarchs”
after the mid-1990s, the financial crisis of 1998,
and a multitude of attempts over the years by
regional and national authorities to reimpose state
controls.

Second, USAID has largely focused on training and
technical assistance. Only during the financial crisis
of 1998 did the Agency provide limited economic
and commodity assistance to selected media outlets.
The Eurasia Foundation, which receives about half
its funding from USAID, and its offshoot, the
Media Viability Fund (MVF)—a recipient of signif-
icant startup support—have also provided financial
support for specific projects, including facilitating
loans. However, USAID has generally avoided direct
economic assistance, a strategy that proved to be
sensible. Russia is not a developing country lacking
in economic and human resources. What it lacked
in the past—and perhaps still does—is the technical
and organizational expertise in managing commer-
cial media. USAID and its partners have tried to fill
this gap by undertaking a wide variety 
of training and educational programs. Absence of
direct economic assistance has prevented media
dependence on external assistance and encouraged
some local media professionals to build and sustain
economically viable enterprises.

Promoting Independent Media in Russia 5



Third, USAID has mostly worked with local part-
ners. In the broadcast sector, USAID has collabo-
rated exclusively with Internews/Russia, a local
NGO registered under Russian law with an inde-
pendent board and almost entirely Russian staff
and management.1 However, for reasons of admin-
istrative efficiency and improved security of bank-
ing transactions (U.S. bank deposits are more
secure than those in the Russian system), USAID’s
funds are channeled through the parent Internews
Network, a U.S. NGO.

During the past decade, Internews has reduced its
financial dependence on USAID and has earned a
reputation as a premier media NGO in Russia. It
has also trained local professionals who have
assumed practically all training and technical assis-
tance responsibilities. USAID’s partner in the print
media, the Press Development Institute (PDI), is
the successor to the Russian-American Press and
Information Center (RAPIC) and the National
Press Institute (NPI), and is registered as an inde-
pendent media NGO. As with Internews, USAID
assistance to PDI is channeled through IREX.

Partnership with local institutions has had many
advantages. Many people did not view USAID-
funded activities as the projects of a foreign power
but rather of their own organizations. Such organi-
zations have been more responsive to local needs
and political realities. Moreover, such an approach
has been quite cost effective.

Finally, USAID has taken into consideration the
geopolitical realities of the country from the begin-
ning. The Agency recognized Russia’s vast economic
and educational resources and its status as a former
superpower. Russia is unlike developing or other
transition countries that have received USAID assis-
tance. Despite its economic problems, Russia is
gradually emerging as a major economic power.
Moreover, it has a vast reservoir of educated, 
trained manpower and its own cultural traditions.
Consequently, USAID started with the premise that
it is up to Russians to shape the nature and focus of
their media sector. The aim of USAID-supported

programs is not to reproduce the U.S. media sector,
but to help the Russians develop their own institu-
tions to promote and sustain independent media.

Level of USAID Assistance
Table 1 summarizes USAID media assistance to
Russia. It classifies USAID’s funding under three
categories: mainly for television, mainly for press,
and funding for the sector as a whole. The table
shows that, roughly speaking, television has
received three times as much assistance as the print
media. It also indicates that, in addition to direct
institution-building activities, USAID has provided
assistance for using media for special purposes such
as holding elections and preventing domestic vio-
lence. Although these two projects may have had
positive effects on increasing local media skills and
capabilities, that was not their primary intention.

Descriptions of USAID’s Programs
A brief description of each program gives an idea of
the range of USAID support.

■ Independent Television Project (ITV): $18.11
million, June 1992–September 2002
ITV represents USAID’s largest and most sus-
tained media assistance activity in Russia.
Although aimed primarily at developing inde-
pendent, regional television, USAID also used
this program to support other activities, 
including media sector association building 
and media law activities. Internews has been
managing this large program since the begin-
ning and has made a remarkable contribution
to the growth of regional, independent 
television stations (see Chapter 3).

■ Emergency Media Assistance Program (EMAP):
$2.27 million, March 1999–August 2000
This special project was implemented in part-
nership with Internews in response to the eco-
nomic and political crisis spawned by the ruble
crash of August 1998. The instability of the
economy posed a threat to the survival of inde-
pendent television stations because advertising
revenues dried up overnight. Internews used the1 Internews/Russia is referred to as Internews in the rest of this report.

6 PPC Evaluation Working Paper No. 7



grant to support broadcasters’ associations and
legal organizations, and to develop and distrib-
ute television programs to participating televi-
sion stations.

■ Children’s Television Workshop (CTW): $2.00
million, September 1994–December 1996
To produce the Russian version of Sesame
Street, (Ulitsa Sezam), USAID and other cofun-
ders supported CTW to work with VideoArt,
at that time a leading Russian advertising
agency in Moscow. The program was adapted,
designed, and developed by the Russian part-
ners, though it built on the tradition of Sesame
Street and its humanized puppet figures
(Muppets). Under the direction of a Russian-
speaking U.S. executive producer with previous
experience working in U.S. television network
news in Russia, more than 300 Russian
researchers, writers, directors, artists, and edu-
cational specialists were employed to produce
culturally sensitive, half-hour shows for a 52-
episode series—sufficient for two annual sea-
sons. The episodes were broadcast three days a

week for two years on Russia’s first national
independent network, NTV, and weekly on
Russia’s largest network, ORT. Ulitsa Sezam
has enjoyed high popularity among young
audiences. Research has demonstrated that
viewers received significant educational bene-
fits, including improvement of skills in the
areas of mathematics, communications, and
conflict resolution. In 2002, production of
Ulitsa Sezam became economically self-sustain-
ing. With completely private funding, the 
program began production of a third season of
the program to be aired on the STS network.

■ Press Development Institute (PDI): $6.3 million,
September 1997–September 2002 
This project focuses on the print media, and
has been supporting PDI and its predecessor,
RAPIC and NPI. Together, PDI/NPI have
undertaken a wide variety of activities to 
support print media, particularly regional 
newspapers. They have held regular briefings
for the press, conducted training programs for
print journalists, and provided on- and off-site

Table 1. USAID Media-Related Assistance to Russia
(Budget in million dollars)

Jun 1992–Sep 2002 Budget

Mainly Television
Independent Television Project (Internews) Jun 1992–Sep 2002 18.11*
Emergency Media Assistance Program Mar 1999–Aug 2000 2.27
Children’s Television Workshop Sep 1994–Dec 1996 2.00

Mainly Press
Press Institute (RAPIC/NPI/PDI) Sep 1997–Sep 2002 6.30*  
Media Viability Fund (MVF) Sep 1996–Jul 1997 0.75

Media as a Sector
Media Development Program (MDP) Sep 1994–May 1998 10.50
Eurasia Fund Small Grants 1999–2002 3.67 
IFES Media and Elections Program Jun 1999–Sep 2002 0.50

Approximate Total Jun 1992–Sep 2002 44.12

* The grant of $1,082,000 to the Independent Television Project (Internews) to administer temporarily the Press Development Institute in
2000–01 has been subtracted from the Internews “Mainly Television” entry and added to the Press Institute “Mainly Press” entry to avoid 
double counting.

Promoting Independent Media in Russia 7



management and legal consulting to print
media enterprises. NPI also established a com-
mercial law consulting service to help inde-
pendent newspaper publishers fight harassment
from local and national authorities. The activi-
ties of NPI/PDI are discussed in Chapter 5.

■ Media Viability Fund (MVF): $750,000
($500,000 from USAID Russia and $250,000
from USAID Washington), 1996–97 
MVF facilitates loans to publishers in the 
former Soviet Union to purchase and install
modern printing presses. Since making its first
grants in 1996–97, USAID has indirectly 
supported MVF through the Eurasia
Foundation. MVF has provided management
and other training, and arranged loans for the
purchase of modern printing presses by four
Russian publishers. Chapter 5 describes its
activities.

■ Media Development Program (MDP): $10.5
million, September 1994–May 1998
This project was established by USAID 
cooperative agreements with Internews and
NPI/RAPIC, the predecessors of PDI. The 
program used grants to help NGOs supporting
independent media, assist independent televi-
sion stations and newspapers become economi-
cally viable, and promote the growth of an
enabling environment for independent media.
Its activities are discussed in Chapter 6.

■ Eurasia Foundation Small Grants: $3.67 million,
1999–2002
Eurasia Foundation is a privately managed
grantmaking body dedicated to funding initia-
tives that build democratic and free market
institutions in the former Soviet Union.
USAID provided this grant to the foundation’s
civil society programs, which emphasize the
financial sustainability of media organizations
and a favorable legal and regulatory environ-
ment for the free press. Chapter 6 describes 
the media sector activities undertaken by the
foundation.

■ International Foundation for Electoral Systems
(IFES) Media and Election Program: $500,000,
June 1999–September 2000
USAID provided this grant to IFES to promote
transparency in Russian elections by promoting
balanced and objective coverage in the media. It
worked with NPI and Internews to organize a
series of media seminars for broadcast and print
media journalists to expose them to the estab-
lished norms of press coverage of elections,
their rights and obligations, and the problems
that the media face during elections. It also
published a training package for distribution
among the participants. Although it is difficult
to assess its impact on the freeness and fairness
of elections, it can be safely said that this proj-
ect advanced Russian journalists’ understanding
of free and competitive elections.

4. Contribution to
Broadcast Media

As indicated in Chapter 3, Internews has
been USAID’s major partner in the broad-
cast media and has received the largest

share of assistance. Although Internews has under-
taken different kinds of activities to promote inde-
pendent media in Russia, its primary focus has
been on assisting emerging, independent, regional
television stations. With dynamic leadership and
innovative program strategies, Internews has
emerged as a major media NGO in the Russian
Federation. This chapter focuses on the activities
carried out by Internews during the past 10 years
with USAID assistance, including funding under
ITV and EMAP.

Evolution of Programs and
Strategies
When it started in 1992, the focus of Internews’s
training programs was on broadcast journalism, as
the level of professionalism was extremely low in
the country. Even in Moscow, the journalists
staffing the first independent stations lacked an
understanding of the fundamentals of broadcast
journalism. Conditions were undoubtedly worse in

8 PPC Evaluation Working Paper No. 7



the regions. Under these circumstances, the focus
on journalism training was appropriate and proved
to be the first step toward the professionalization
of the broadcast media.

While reviewing the effectiveness of its training pro-
grams, Internews found that its trainees were not
able to make use of the skills and knowledge they
had acquired. A major barrier was that the managers
of the television stations did not understand the
norms and techniques of broadcast journalism. To
them, some of the practices that their journalists
wanted to introduce were almost “revolutionary.”
Internews realized that the best solution to the
problem was to train the managers along with the
journalists. As a result, it launched training 
programs for managers.

Internews also recognized that the newly estab-
lished television stations could not survive—much
less follow the norms of a free press—unless they
were financially viable, operating as profitable
business enterprises and using sound business and
management practices. Therefore, Internews start-
ed a new series of training seminars covering sta-
tion management, accounting, advertising, and
sales. In addition to traditional training seminars
involving several dozen participants at once, broad-
casting consultants in management and journalism
began visiting stations on a much more focused
and intensive team basis. The goal was to create a
two-pronged plan to enable the news and station
managers to reach new levels of understanding.

After a base of stations with a clear understanding
of news production, programming, and advertising
began to emerge, Internews broadened its focus to
include more networking of stations through
shared programming and moved on to the next
step of successful station growth—broadcast man-
agement. It also helped in the production and dis-
tribution of programs that could be used by region-
al television stations. From early on, moreover,
Internews worked to improve the enabling envi-
ronment for the growth of independent broadcast
media. 

Activities 

Training Programs for Broadcast
Journalism
A major activity of Internews has been the training
of television journalists. It is estimated that nearly
5,000 broadcast journalists have been trained—close
to half the total participants in all Internews instruc-
tional undertakings. (The actual number might be
lower, as some journalists may have received multiple
trainings in various journalism disciplines.)

The five-day seminars were designed to teach basic
broadcasting and journalism theory, skills, and tech-
niques. Most are held outside Moscow, in different
regions. Although originally Internews depended
upon western trainers, it is now generally able to
find experienced Russian television professionals to
conduct the seminars. The use of Russian profession-
als has cut the cost of the training, thereby enabling
Internews to provide training to a larger number of
journalists within the same budget.

A typical broadcast training seminar includes a
short course in theory, followed by the basics of
television journalism—the power of pictures, 
writing text to pictures, interviewing techniques,
camera and sound skills, and editing techniques.
Classes number approximately 20 participants and
are led by two trainers. Internews and the local
host station provide the equipment. Each course
pairs a reporter with a camera operator. During the
seminar, participants work together or alone to
focus on specific skills. Trainees interact in a real-
life newsroom atmosphere, looking for local stories
to cover, with trainers acting as executive produc-
ers or news managers.

In addition to such seminars, Internews has devel-
oped advanced training seminars on investigative
journalism, TV news magazine production, politi-
cal reporting, election coverage, and legal issues
related to news gathering. Seminars on investigative
reporting teach the trainees how to cover in-depth
such sensitive issues as human trafficking, child
pornography, offshore investment, and capital

Promoting Independent Media in Russia 9



flight. By working with Russian organizations such
as the Agency for Investigative Journalism and the
Guild for Court Reporters, media professionals are
able to practice investigative journalism.

Because of the varied forms of political pressure in
Russia and a widespread unfamiliarity with the
media laws in the country, Internews has support-
ed legal training seminars. They have been largely
conducted in conjunction with organizations such
as the Moscow Media Law and Policy Center
(MLPC)—renamed the Institute for Information
Law—and the Glasnost Defense Foundation
(GDF). Internews has also organized seminars to
teach broadcast journalists the norms and practice
of election coverage and reporting.

The short-term training programs have had short-
comings. Some experts have questioned the con-
tinuing need for these seminars, as regional televi-
sion journalists have rapidly grown more sophisti-
cated in basic news production techniques. Others
have expressed doubts about the qualifications of
the trainees. As one educator familiar with the pro-
gram told the team: “As a teacher, I could see that
the background of some of the people wasn’t high
enough. … The people for the program were not
properly chosen, and some were simply sent or
chosen because they got to come for free.” Still
others have stressed the need for longer training
courses. Both USAID and Internews are aware of
the problem, and the training program was sched-
uled to be reviewed in December 2002 to make
appropriate adjustments and determine its future
direction.

Internews also operates a five-week journalism
school. The school goes beyond basic techniques,
providing select groups of promising journalists
with in-depth instruction on broadcast journal-
ism. The school brings practicing journalists from
all over Russia and abroad to teach courses in
reporting, camerawork, and editing, as well as
supplemental courses on journalistic ethics, legal
issues, and investigative journalism. Each session
of the journalism school has one primary trainer

and includes 10–15 guest lecturers speaking about 
specialized aspects of the television industry.2

There is little doubt that these journalism training
programs have upgraded the skills and expertise of
the regional television stations. Moreover, the con-
tacts established between participants have proven
beneficial to their professional development. The
short-term seminars have also provided opportuni-
ties for host stations to highlight the work of sister
stations on their newscasts on an informal basis,
with fellow students often taking copies of stories
back home to air on their own stations.

Improving Management and Financial
Viability
Since the early 1990s, Internews has also focused
on improving the management and financial via-
bility of regional television stations, undertaking
training seminars on management, marketing and
advertisement, and design and technology. The
management seminars impart instruction on 
modern management techniques, newsroom 
management, and investing. These seminars are
conducted in the same manner as the training 
seminars on broadcast journalism. Managers from
Western or Russian stations of similar size and
with similar development issues spend several days
or weeks recreating real-life scenarios and using
case studies from the stations to explore various
management and financial issues.

In addition, Internews conducts training seminars
on marketing and advertising. Such training has
proven essential, since the survival of a station
largely depends upon its advertising revenues.
These training programs have been extremely pop-
ular, and, after broadcast journalism, have attracted
the largest number of trainees. Closely related to
these are training seminars on design and promo-
tion, as the stations need to design commercials
that attract attention.

2 The school is operated in cooperation with and under the name of
well-known Russian broadcast journalist Vladimir Pozner.

10 PPC Evaluation Working Paper No. 7



Since technology changes very rapidly in broadcast
media, Internews provides training to television sta-
tions to upgrade skills and technology on a regular
basis. When an independent television station is
launched, it usually begins with the most inexpen-
sive equipment it can obtain. The use of such
equipment does not require much training and
experience; however, once the station becomes
more established, it must upgrade its equipment.
Therefore, professional technical training is
required to help stations learn to use their new and
existing equipment as efficiently as possible. Such
training includes camera techniques, editing, light-
ing, and shooting in difficult conditions.

Management training programs are prized by 
struggling and well-established regional television
stations. Over the past decade, about 7,000 people
have attended these seminars (Tables 2 and 3).

Programming and Dissemination
In addition to training, Internews has implement-
ed many projects to produce and disseminate 
television programs for regional television stations.

Local Time was designed as a horizontal
news exchange program with 20 participat-
ing independent stations. They were
required to produce a news spot, first once a
month, and then gradually progressing to
once a week. A story was produced and
edited at the local regional station with the
proviso that it must have broader interest
outside the region and for other towns and
cities in Russia. Often the first pieces were
flawed—lengthy and lacking production
quality and objectivity. Internews’s Moscow
staff used the submissions as opportunities
to confer with and critique the stations on
both journalistic and technical issues, creat-
ing a kind of correspondence course in jour-
nalism training. These stories were assem-
bled in Moscow with a taped anchor seg-
ment into a 30-minute program; the fin-
ished program was returned to the con-
tributing stations by satellite.

In many cases, this was the first original program-
ming many of these stations had ever aired, and
information-starved audiences responded over-
whelmingly. This response provided the base the sta-
tions needed to attract attention and sell advertising.
Within months, some of the more energetic stations
were building on this success to begin producing
their own news and analysis programs, most of
which were taped at first and aired only once a
week. Eventually, production of Local Time ended as
the regional stations learned to produce and share
stories without filtering them through Internews.

Open Skies was launched as a documentary distri-
bution project to promote the broadcast of high-
quality educational programming in 1994. Under
this project, stations received programs free of
charge. During the first year, Open Skies provided
seven hours per week of quality documentaries to
interested independent regional television stations,
but the amount of programming was reduced to
three hours in 1996. When the program was con-
ceived, the staff envisioned distributing more
Western programming, but the focus gradually
shifted to domestically produced documentaries.

Table 2. Number of Internews Trainees, 
1992–2002*

Seminars Trainees

Journalism seminars

Marketing and advertising

Management and investment seminars

Technical seminars

Promotion and design

Legal and elections seminars

Journalism school

* Figures may include returning students attending multiple seminars and do not
include final year totals for 2002

4,661

3,313

1,546

1,040

651

354

328

Promoting Independent Media in Russia 11



USAID also funded the production of local docu-
mentaries through a grant through the MDP. In
1998, Internews moved Open Skies to the newly
established TNT network.

Since launching, more than 1,000 hours of this doc-
umentary educational programming have been
shown on national commercial networks in hun-
dreds of cities across Russia (Internews Network
2002, 34). As Open Skies continues today, Internews
is also using the program as a vehicle to overcome
what is described as “an alarming trend towards iso-
lationism that has been emerging in Russia in recent
years” (Internews Network 2002, 34).

Open Skies was initially cofunded by the Ford
Foundation. In recent years, however, major changes
in ownership of several independent national televi-
sion networks resulted in subsequent changes in
their management. This affected previously agreed

to plans and schedules for airing and producing
programs by the stations, contributing to program-
matic uncertainties. As a result, the Ford
Foundation cease, funding the program.

Provintsia was launched in 1999 by Internews as a
new form of video exchange to provide cross-
regional, human interest material for morning
shows and other programs. Provintsia started 
with a “circle” of seven local stations exchanging
materials. Each station sent “evergreen” stories to
Internews and received in return a cassette with all
the other stations’ stories and the right to use them
in their own broadcasts. By 2001, the number of
participating stations grew to 25; some editions of
the cassettes regularly contained as many as 40
news feature stories.

In 2001–02, a second circle of participating sta-
tions was created, allowing two stations from the

Table 3. Internews Trainee Attendance by Year, 1992–2002

Journalism Technical Management Legal Journalism Marketing Promotion
Investment and Election School Advertising and Design Total

1992 134 0 10 0 0 0 0 144

1993 76 0 120 0 0 0 0 196

1994 98 0 108 0 0 0 31 237

1995 147 68 103 100 0 27 0 445

1996 69 7 39 0 46 25 0 186

1997 88 47 193 18 42 96 12 496

1998 239 157 54 78 20 52 0 600

1999 816 334 91 98 58 1,527 0 2,924

2000 821 84 57 29 46 1,250 290 2,577

2001 1,071 48 234 0 45 78 302 1,778

2002 (partial) 1,102 295 537 31 71 258 16 2,310

Total 4,661 1,040 1,546 354 328 3,313 651 11,893

Source: Internews Russia

12 PPC Evaluation Working Paper No. 7



same city to participate in Provintsia without
receiving the same material as a competitor. 

Summary
There is little doubt that USAID support has
helped Internews make a profound contribution to 
the growth and success of regional television 
stations. Although these stations have progressed at
varying rates—depending on local markets, politi-
cal circumstances, and the commitment of man-
agers—practically all have benefited from the pro-
grams initiated and implemented by Internews.

Several factors contributed to this success. One is
that Internews focused on the relatively small seg-
ment of the media eager to receive assistance. When
it started its activities, only a few dozen independ-
ent, regional television stations existed, although
their number has gradually grown. As a result,
Internews could establish close and continuous rela-
tionships with these stations. Moreover, the entre-
preneurs who started these stations, and the journal-
ists who joined them, were relatively young and
dynamic; they were eager to learn and profit from
any assistance program from any quarter. When
Internews launched training projects, they respond-
ed with enthusiasm and initiative. Internews has
also succeeded because of its emphasis on practical
projects. It has designed training and other assis-
tance programs that address the day-to-day prob-
lems faced by the regional television stations.3

Internews consciously appealed to the economic
self-interest of the managers and journalists, and
only indirectly to the ideology of a free press. There
has been a distinctly apolitical undertone in
Internews’s strategy, which has made it acceptable
to a wide spectrum of end-users, despite the fact
that it was largely funded by USAID. The stated
objective of its projects is to make the trainees 
more professional and the television stations 
more profitable. 

Another major factor behind Internews’s success is
its leadership and staff. The director is a dynamic
and respected figure in the broadcast community.
The staff is well trained, committed, and willing to
learn. Managers are not afraid of changing course,
even during the middle of a program. Once a proj-
ect is implemented, they receive feedback through
various mechanisms to assess progress as well as
failure.

Last, it is important to note USAID’s flexibility in
implementing funding for Internews’s programs as
well as its approach of allowing maximum opera-
tional freedom. When Internews demonstrated
positive results very early, USAID developed a rel-
atively hands-off approach that gave Internews
maximum freedom to implement “Russian solu-
tions” where a U.S. model might have failed. This
policy continues today.

Challenges and Future Directions 
Some local observers expressed two concerns about
Internews. First, although local media NGOs
applaud Internews’s contributions to the growth of
independent media, they complain that its presence
overwhelms the media development sector. Because
of its prominent position, it has acquired an almost
monopolistic dominance. As a result, other NGOs
are reluctant to offer similar services or undertake
similar programs. They are afraid they will not be
able to attract funds or capture the interest of
regional television stations.

Second, some media experts closely associated with
the present government have criticized Internews as a
nonindigenous organization because it primarily
depends on USAID funding. Such criticism is not
justified. Although it primarily depended on USAID
for its programs during the 1990s, Internews is
diversifying its sources of funding. Moreover, it has a
management board that prizes its independence.
Both Internews and USAID are quite sensitive to
this concern.

One issue of concern about the future directions 
of USAID’s support to broadcast media relates to
the focus on assistance to television. Some experts

3 In an interview for this assessment, a manager of an independent
television station in Nizhny Novgorod cited Internews’ understanding
of the technical limitations of the regional stations as an important
aspect of its training success. He stated that although the stations are
shown the levels to which they can aspire, they are also shown how
to work better with limited technical capacity. 

Promoting Independent Media in Russia 13



suggest that USAID should move beyond media
education and business development and look for
ways to support the development of more cultural
and social programs. Because commercial stations
give little play to programs on children, women,
the disabled, the environment and conservation,
and human rights, some critics say that Russian tel-
evision is becoming too much like commercial tele-
vision in the West and is abandoning the educa-
tional aspect that characterized Russian television
during the Soviet era. To counter this criticism,
some analysts have suggested that USAID focus on
social programming and help develop local capaci-
ties and interest in such programming. The Soros
Foundation is looking for ways to support content
development on a very local level in order to sup-
port more cultural and social programs.

Another issue is the shift from training to more for-
mal education. Many analysts are now calling for a
redirected focus on the education process in media
development—something more formalized than
seminars for midcareer professionals, perhaps
organized in conjunction with existing university
programs. As one expert said with reference to the
training programs conducted by Internews, “All of
these schools and seminars are piecemeal and they
are not recognized in Russia as ‘real’ education but
rather just teaching. We need to connect the com-
munications schools somehow.”

Internews, aware of this concern, has taken steps 
to move beyond training seminars. It acquired an
education license in 2001 from the Moscow City
Educational Committee that permits it to issue 
official diplomas and certificates to graduates of its
Journalism School and the School of Film and
Television. Although this move upgrades Internews’s
educational standing, it does not meet the stricter
standards of Russia’s conservative critics of inde-
pendent television, who could implement new legal
requirements requiring journalists to have defined
educational credentials. This would be a means of
controlling or shutting down many independent
media outlets. Such a shift toward formalized jour-
nalism education will require building cooperative

relationships with large and small regional state 
universities, a lengthy and difficult process.

5. USAID-Supported Print
Media Program

This chapter briefly describes the activities of
USAID-supported programs designed to
foster the development of independent,

regional print media and assesses their achieve-
ments. Most such programs are being currently
administered through a partnership with PDI.
Another program aimed primarily at the print
media was the MVF, a joint project of the Eurasia
and Soros Foundations, which helped arrange loans
to publishers to purchase and install modern print-
ing presses.

Origin and Development
PDI has a distinguished ancestry. Its predecessors,
RAPIC and NPI, have been pioneers in exposing
Russian journalists, human rights activists, and pro-
ponents of Western liberal democracy to the roles
and responsibilities of the free press. RAPIC was
founded in 1992 as a joint venture of New York
University’s (NYU) Center for War, Peace, and the
News Media, and the USA and Canada Institute of
the Russian Academy of Science, a détente-era
thinktank closely associated with the Soviet leader-
ship. RAPIC’s original mission was to improve
Russian media coverage (particularly of internation-
al security issues) by providing journalists access to
a wide range of information, thus contributing to
more balanced and accurate reporting.

In the mid-1990s, RAPIC changed its name to
NPI, signifying its increased focus on promoting
independent and responsible print media in Russia.
The institute embraced—but had a patchy record 
of implementing—a “sectoral” approach to media
development. Such an approach analyzes the differ-
ent components of the media sector—print and
broadcast outlets, legal and regulatory regimes,
advertising agencies, related industries that produce
communication machines and equipment, and
training and educational facilities—as part of a
dynamic changing environment. The implication of

14 PPC Evaluation Working Paper No. 7



this approach is that international assistance should
focus not on a single element of the sector, but 
address major constraints to the development of the
entire sector. Consequently, the institute focused on
activities designed not only to assist newspapers, but
also to facilitate the development of civil society and
public participation.

USAID signed a cooperative agreement with NPI
in 1997—after the expiry of a U.S. Information
Agency-RAPIC agreement—to provide a wide
range of media assistance and services to independ-
ent media. In 2000, after USAID ended its associa-
tion with the NYU Center for War, Peace, and the
News Media, NPI was reborn as PDI, with a com-
mitment to promote reliable, independent print
media in Russia. Registered as a Russian NGO
with a Russian board of directors and founders,
PDI inherited NPI’s offices, key staffers, institu-
tional culture, and centers in Moscow, St.
Petersburg, Yekaterinburg, Novosibirsk, Samara,
and Vladivostok. A regional office in Nizhny
Novgorod closed when USAID and NYU ended
their relationship.

Activities 
Since 1998, NPI/PDI have undertaken the follow-
ing categories of activities.

Press Briefings and Conferences
A major activity of NPI/PDI has been the operation
of the press centers, which continue the RAPIC
practice of holding briefings, press conferences, and
meetings on topics of national and international
importance. These centers facilitate the exchange of
ideas and public discussions, thereby promoting
political openness and accountability, a central
RAPIC priority in its first years. Well-known
experts, political leaders, visiting scholars, and pro-
fessors hold briefings on economic and foreign poli-
cy and on ecological, human rights, and nuclear
issues. In many regions, NPI centers provide both
space and facilities for opposition and civil society
activists to hold press conferences and present their
views to journalists.

NPI/PDI have particularly focused on human rights
and freedom of press issues. During 1997–2001,

they worked with at least 55 human rights organi-
zations in Moscow and other regions, and were
instrumental in highlighting numerous cases of
human rights violations. Some of the topics covered
in the briefings and conferences included the plight
of Chechen refugees, torture and other violations by
the police, conditions in Russian prisons, and dis-
crimination against non-Slavic Russian citizens.
Nuclear safety issues and related environmental
concerns have also been frequent subjects of press
briefings.

The sheer number of briefings and press conferences
organized by PDI and its predecessor is impressive.
During its cooperative agreement with USAID
(1997–2000), NPI organized over 2,300 briefings
and conferences, attended by 57,000 journalists
(National Press Institute 2000a, 17). An additional
222 such events were hosted by PDI between
November 2000 and June 2001. It is estimated that
“approximately 45,000 stories … appeared based on
or informed by NPI Press Center events,” and that
presenting those stories “helped to reduce the
dependence of Russian journalists on official govern-
ment sources, helping increase government account-
ability to the public” (Internews Network 2001). 

In the context of the public hunger for access to
previously forbidden information, the press center
function has been a valid means of advancing press
freedom, especially in the first half of the 1990s. It
helped improve the access of regional journalists to
many issues and topics vital to building an open,
democratic order.

Educational and Training Programs 
NPI/PDI have also mounted various training exer-
cises—single presentations and seminars ranging
from one to five days in length. These sessions gen-
erally put forward Western journalistic standards
and techniques and examined the possibility of
adapting them to Russian conditions. The topics
ranged from investigative reporting to layout and
design, basic newswriting, methods of generating
advertising revenue and raising circulation, and
management, information technology, and online
internet journalism.

Promoting Independent Media in Russia 15



During 1998–2001, NPI/PDI organized 158 
training seminars and roundtables on journalism,
media management, and media technologies that
were attended by 2,700 media professionals. Of
these courses, 125 were held outside Moscow. The
courses held in Moscow were targeted to regional
audiences.

In the beginning, most trainers were foreign experts
who stayed in Russia for only a short time. Though
well established in their profession, they possessed
limited knowledge of the problems facing the
Russian media. Often, they lectured rather than
gave practical training. “Too much training I’ve
seen is not training,” commented a media consult-
ant who has worked extensively in Russia. “It’s 
yapping. Lecturing. Crowing about the First
Amendment. Western trainers talking about ‘how 
I did it.’ Not enough interactive training, not
enough practice in seminars so that people get
actual learning, not just theory.” Such training was
only superficially useful. It even created tensions
between the trainers and the trainees, who resented
being lectured by foreigners with scant understand-
ing of the local situations.4

Over time, however, qualified Russian instructors
better able to deal with the problems faced by the
regional media have generally replaced visiting
experts. Although foreign consultants are still used
selectively when specialized knowledge is required,
most now tend to be repeat visitors. They include
specialists who have remained as in-country resi-
dents for months or years, and therefore apply
much more local knowledge of the Russian press
than ever before.

Since its establishment in 2001, PDI has increasing-
ly focused on the financial independence of regional
newspapers. It has designed two- and three-day
seminars with significant practical content, and,
with assistance from USAID, the World Bank, and

the Canadian International Development Agency,
hired a small cadre of experts who combine techni-
cal expertise with knowledge of the Russian print
media and its needs. Its experts travel to regional
offices to conduct training seminars.

Both the content and quality of the seminars have
improved in recent years. The seminars are now
more practical and less theoretical. The emphasis is
on problem solving. A few enterprising regional
centers have been able to tap the services of visiting
experts to give special seminars. The training pro-
grams have been especially popular with small
newspapers, which value the assistance they get
from the institute.

Many media observers express a concern, however,
that the skills and knowledge imparted during
training are not fully utilized. Often the journalists
are unable to put the advice they receive into prac-
tice because of tight budgets and an unfavorable
work environment. GDF President Alexei Simonov
described the daunting everyday reality: “You teach
a journalist in the provinces how to improve his
work, but he goes back to the newsroom, and he’s
the only one who knows. No one else there cares.”
While there is some substance in the criticism, 
it should be noted that the utilization of any
knowledge occurs gradually; effects may not be
immediately visible.

Two weaknesses of the training seminars can 
be mentioned here. First, while coordinating 
scheduling and financing, PDI does not always 
survey its regional centers regarding the needs and
interests of local journalists. The training schedules
are often more tailored to the availability of instruc-
tors and funding than to the needs of local editors
and publishers.

Second, there is little or no followup. PDI has not
attempted to foster a network of its training gradu-
ates, which would reinforce their commitment and
promote the utilization of newly acquired skills and
information. In addition to training seminars, NPI
and PDI have also arranged for onsite training at

4 A typical, early example of resistance came from a senior reporter
in Moscow, who complained to a U.S. citizen preaching the virtue of
objectivity in election coverage. “Let me get this right,” said the
Russian. “For 70 years we have been waiting to say what we think.
Now you’re telling us not to do this?”

16 PPC Evaluation Working Paper No. 7



newspapers. Local experts from an NPI/PDI roster
provide such consulting. NPI arranged for 84 onsite
consultations during its cooperative agreement with
USAID. Such onsite help has been useful to the
small number of regional newspapers that received
it. NPI/PDI published Russian translations of 10
American journalism and management textbooks,
which are increasingly being used in journalism
training courses.

Legal Services
Because of a general shortage of lawyers specializing
in media law, NPI established a commercial law
consulting service in 1999. The service, now operat-
ed by PDI, performs three critical functions essen-
tial for the growth of independent media in Russia’s
regions.

First, the legal service helps newspapers write and
enforce contracts and other legal documents. Since
commercial contracts are a recent innovation in
Russia, this function is very important. Second, 
the service explains and clarifies for editors and 
publishers the often confusing rules and regulations
governing media ownership, management, and 
control. Such assistance also helps in ensuring 
newspapers’ compliance with legal requirements,
especially on election campaign coverage and 
political advertising.

The service assists newspapers, albeit in a limited
fashion, to fight spurious lawsuits. This is important
because almost all Russian media enterprises share a
potentially crippling vulnerability to legal pressures
arising from increasingly common defamation-of-
character actions brought by political figures before
judges who are often subject to political pressure.
Aside from the cost of legal defense, the penalty in
such cases can be a forced retraction, or, if an editor
refuses to apologize, a fine. 

In mid-2002, PDI began working with the GDF to
encourage publishers to conduct an audit of all the
documentation—as many as 300 separate legal
forms—of their enterprise. The audit service, which
Internews and the Institute for Information Law
(IIL) are offering to broadcasters, is intended as a

preventive measure against local political authorities
misusing the law to intimidate media owners.

The PDI legal service also responds to requests for
assistance, including requests for second opinions to
evaluate and support the work of local lawyers
across the country. Many questions are routine,
involving labor relations, tax law, copyright and
author rights, and advertising contracts. 
A significant number, however, concern the paper’s
right to exist. During 2001 alone, “PDI lawyers
provided more than 200 individual consultations to
the representatives of the print media [editors, jour-
nalists, accountants, and others]” (Internews
Network 2001, 77). In addition to providing indi-
vidual consultations, PDI has also been organizing
seminars on legal issues in the regions and has
developed a database of lawyers in different regions
who work with newspapers on media law issues.

Information Services
NPI/PDI have also supported educational pro-
grams for training news media professionals in the
use of the internet. They developed a series of
courses in cyberjournalism; the two most popular
are “The ABCs of Online Newspapers: From
Concept to Implementation” and “The Internet
and Online Journalism.” By June 2000, the center
had held roughly 90 workshops to train more than
1,500 journalists, journalism teachers, and stu-
dents in methods of using the internet to gain
access to information and disseminate it with
greater freedom. Most of the training occurred in
Moscow, but 70 percent of the trainees came from
the regions. 

Summary
USAID’s support clearly allowed NDI/PDI to
establish venues in five major provincial cities and
Moscow, where journalists interested in improving
their performance can compare notes and consult
outside experts. It has also an enabled it to keep
watch on the strivings, advances, and setbacks of
print media in large and small cities across Russia,
and maintain at least informal contact with the
most promising enterprises, their editors, and staff.

Promoting Independent Media in Russia 17



Above all, USAID’s assistance to NDI/PDI has
exposed many more journalists and publishers to
western standards of accuracy and objectivity in
reporting, ways to seek advertising revenues, and
managing a publication as a business.

Challenges
Despite these accomplishments, NDI/PDI’s overall
impact on the regional print media scene has been
modest. Regional print media have registered only
limited progress toward editorial and financial
independence during the past five years. A sizable
portion of the regional newspapers depends upon
the patronage of political leaders, public officials,
businessmen, and other interested individuals and
groups. These papers cannot survive without help
that compromises their editorial independence. 

Several factors shed light on the limited impact of
USAID’s assistance on the regional print media
especially when compared to its remarkable contri-
bution to the regional television stations.
NDI/PDI had to deal with a large number of
newspapers. More than 12,000 regional newspa-
pers are registered. Assuming that even half are
regularly published, it is beyond the technical and
physical resources of a single organization to reach
them. Moreover, many regional papers lack the
managerial and economic resources to take advan-
tage of the training and other services provided by
NPI/PDI. Many editors and publishers represent
an old generation that finds it hard to adapt to the
new realities. Besides, many newspapers cannot
afford to spare staff for training in Moscow or the
regional centers. Many more have difficulty afford-
ing travel and other costs (since PDI rightly insists
that they should share costs).5

NPI did not pay enough attention to the issue of
the financial viability of newspapers. In direct con-
trast to Internews’s approach, NPI’s early, primary
focus was on press freedom, journalistic standards,

access to information, and supporting civil society
organizations. Although this focus undoubtedly
had some value in the aftermath of a totalitarian
regime, the bigger problem is that journalistic inde-
pendence generally—though not always—requires
financial independence. Unless a media outlet gen-
erates enough revenue, it is likely to remain at the
mercy of whichever interest group or individual is
financing it. Recognizing this fundamental weak-
ness in its earlier approach, PDI has taken steps to
promote financial independence of the regional
print media.

NPI suffered from many management and organiza-
tional problems, and these were inherited by PDI.
The leadership is deeply divided and each unit seeks
vigorously to guard its territory. Although the situa-
tion has slightly improved in recent years, NPI/PDI
failed to provide much needed autonomy to their
regional centers. They controlled all resources—
technical and monetary—leaving little room for
local initiative. Consequently, enthusiastic and ener-
getic staffers at some regional centers became frus-
trated, and some left.

6. Promoting the Media
Sector

Previous chapters examined USAID’s programs
for print and broadcast media implemented
in partnership with Internews and NPI/PDI.

This chapter discusses three parallel and related
USAID-backed efforts to foster the development 
of the Russian media sector. The first, originally
called the Russian-American Media Partnership
Project (RAMP), was later renamed the Media
Development Program (MDP). Jointly implement-
ed by Internews and the NDI, RAMP/MDP 
provided grants for a wide range of initiatives
designed to promote independent media. USAID
also supported the Eurasia Foundation’s Small
Grants program, which gives small grants to civil
society organizations that aid independent media.
Although focused primarily on the print media, 
the MVF, discussed above, had an impact on the
development of the media sector as a whole 

5 According to Ludmilla Shevchenko, director of the Yekaterinburg
office, she has to underwrite even the smallest travel expenses of
newspaper staffers around the Urals who are invited to PDI events. In
St. Petersburg, reported Anna Sharogradskaya, some papers are able
to contribute to seminar costs—a fairly recent improvement—but
most lack such resources.

18 PPC Evaluation Working Paper No. 7



RAMP/MDP-Supported Projects
USAID initiated the $10.5 million program to 
provide Russian media organizations access to
Western expertise and technical assistance, and with
exposure to the norms of a free press through their
partnership with U.S. organizations. As originally
conceived, the program was expected to identify
interested partners and fund their promising proj-
ects. It assumed that the U.S. organizations would
also benefit from the collaboration, as it would
improve their understanding of and contacts with
the growing media sector in Russia.

During the program’s first two years program
managers realized that the focus on partnership
was unrealistic. It was difficult and time consum-
ing to find suitable partners. Even when program
staff could locate partners, their priorities were
often different. The partners found it difficult to
overcome organizational, cultural, and political
barriers. In many cases, a majority of project
resources were budgeted for use by the U.S. half
of the media partnership, whose contribution
proved to be of dubious value. As a result, the
program dropped the partnership emphasis and
changed its name to the Media Development
Program. The renamed operation was meant to
respond directly to proposals from Russian media
and “organizations capable of managing their own
grants.” In practice, the change meant that most
of MDP’s funds went to and through Internews
and RAPIC/NPI “for special training programs 
for which they were unquestionably the most
qualified administrators” (Media Development
Program 1998, 11). 

The program consisted of 31 projects involving 66
Russian organizations, 61 U.S. groups, and 9 others
based in Europe. The projects ranged from fostering
commercial media enterprises to providing infra-
structure support and professional training. Projects
can be grouped under four categories: education and
training, media associations and organizations, inno-
vation and information sharing, and other support-
ing activities. A representative sample of major proj-
ects under each category is briefly mentioned here to
give an indication of overall focus and achievements,
as well as the challenges of the program.

Education and Training
The RAMP/MDP supported a number of organi-
zations to enhance their institutional capacity or
undertake training and educational programs.
Some support went to Internews to develop new
training activities. For example, a grant of
$235,324 supported Internews for Broadcast
Educational Residency Training to assist television
stations in evaluating their properties for the pur-
poses of sale or investment. RAMP/MDP gave
assistance to the following two journalism schools
that are still functioning.

■ Pozner School of Broadcast Journalism. With 
a grant from RAMP/MDP, the Pozner School
was established in 1997 in Internews’s premises
in Moscow. Each year, the school conducts a
five-week course, taught by some of the most
experienced and recognized Russian media and
academic professionals. It recruits bright,
young, experienced journalists as students. The
school combines textbook study with intensive
practical newsroom experience. RAMP/MDP
funded three initial sessions of the school,
including room, board, and tuition for stu-
dents who came from regions outside of
Moscow. Since then, it has attracted funds
from different sources. It does not yet have a
permanent premise, but the Moscow city gov-
ernment has promised to provide one. The
Pozner School, like the BBC School in
Yekaterinburg, is one of only a few commercial
attempts to address the important market for
broadcast education, but so far it cannot exist
without long-term subsidies.

■ Ural State University Journalism School.
RAMP/MDP funded a partnership between
Ural State University in Yekaterinburg and the
University of North Carolina (UNC) at
Chapel Hill to enhance Ural State’s training
capacities by developing two projects: a profes-
sional journal for newspaper managers and an
upgraded training studio and curriculum in
broadcast journalism. Each activity produced
mixed results: there were some definite success-
es, but results were not as great or as sustained
as hoped for.

Promoting Independent Media in Russia 19



The partner universities and the local Sverdlovsk
Union of Journalists did considerably improve
the format, usefulness, and readership of the
professional journal Fax Magazine. This publica-
tion evolved in its design and content “from an
initially fairly dull academic orientation to a
more dynamic focus on legal, ethical and busi-
ness issues” (Media Development Program
1998, 52). Fax filled a new professional infor-
mation niche and provided a forum for the
exchange of practical knowledge among newspa-
per publishing managers in the Urals region.
Fax continued publication after the end of the
MDP grant. Having thus tested the concept and
market niche at the regional level of a self-sus-
taining journal for media professionals, MDP
staff passed this knowledge to and cooperated
with the Moscow-based launch of Zhurnalist, a
revamped national professional magazine for
media managers that succeeded in the long
term.

The second component of the Ural State/UNC
partnership under MDP involved upgrading
the training studio and curriculum in broadcast
journalism. MDP purchased low-end SVHS
cameras and editing equipment; the Ural State
journalism department fully remodeled its 
basement floors into a television training 
studio. Ural State journalism students received
opportunities to get hands-on experience with
television reporting, camera work, and editing.

Curriculum development assistance from UNC
also helped modernize Ural State University’s tel-
evision-teaching curriculum—thus improving
the general professional level of media graduates
throughout the Urals. However, Ural State facul-
ty receptivity to UNC technical advice was lower
than hoped for. Accordingly, despite some real
achievements, both cultural and technical factors
limited the success of the project.

At the end of the grant, it was hoped that 
project-funded educational resources would
continue to benefit Ural State students (Media
Development Program 1998, 83), an expecta-

tion that was never fully realized. The educa-
tional curriculum remains too focused on aca-
demics rather than the craft of practicing mod-
ern television journalism. Dean Boris Lozovsky
has recognized this limitation and is anxious to
remedy it, not least through the acquisition of
modern broadcast hardware.

Media Associations and Organizations
RAMP/MDP gave financial and technical assis-
tance to many associations and organizations that
continue to play an important role in the media
sector. Some examples follow.

■ The Glasnost Defense Foundation (GDF),
founded in June 1991, has been a watchdog,
educator, advocacy group, and continuing 
testament to the need in Russia—as in the
Soviet Union—for defenders of basic civil and
human rights. It has received two direct grants
from USAID, as well as other support from
USAID-supported programs through
Internews and NPI/PDI. Over the years, and
using a network of media watchers across
Russia, GDF built a reputation for accuracy in
its reporting on the intimidation and abuse of
journalists by the state. The foundation’s hand-
books on media law, professional conduct, and
even safety issues have been popular enough to
be sold rather than given away.

■ Institute for Information Law (IIL) (formerly
known as the Moscow Media Law and Policy
Center) has now emerged as a respected train-
ing and consulting institution. It received 
two MDP grants totaling $482,720 between
1995 and 1997. Housed in Moscow State
University’s journalism faculty, the institute is a
source of legal expertise for institutions work-
ing on media issues. It has attracted funds
from many international donor agencies and
NGOs, a good indication of the contribution
it is making in analyzing media legislation at
all levels in Russia, assisting lawyers contesting
assaults on press freedom, and collaborating
with legal consultants employed by other
organizations.

20 PPC Evaluation Working Paper No. 7



The director and staff of the institute have led
or taken part in numerous seminars and train-
ing activities designed to make journalists and
their employers aware of both the legal prob-
lems they face and the legal weapons at their
disposal, particularly in their efforts to gain
access to information. Such issues are also
important to advocacy NGOs. The institute’s
work, extending beyond the media community,
has contributed to a better appreciation of the
value of the rule of law in Russian civil society.
As a result of the IIL’s extensive training and
publishing activities during the late 1990s, a
community of media law experts has developed.
Again as a result of the institute’s efforts, the
Russian state university system formally adapt-
ed a media law component as part of its nation-
al curriculum.

Within the media development community,
the IIL has recently become the focus of a
major collaborative effort to help broadcasters
and publishers shield themselves from assault
by local authorities (see Chapter 3). The proj-
ect, known as the Legal Audit, is funded by a
one-year Open Society Institute grant. It is a
joint effort of IIL, Internews, NPI/PDI, and
GDF. The project seeks to enable media 
managers to examine and regularize the legal 
documents relating to their registration as
enterprises: everything from the original priva-
tization or incorporation papers to the certifi-
cates attesting to their compliance with local
health, fire, and labor-relations ordinances.
The institute has published a number of 
scholarly documents that have been very well
received. The IIL is increasingly asked to help
other Eurasian countries in the field of media
law and policy.

■ National Association of Teleradio Broadcasters
(NAT) has emerged as an influential associa-
tion. Established by Russian broadcast industry
leaders, it received a grant of over $400,000
from RAMP/MPD to support its mission of
representing television and radio broadcasters 

before Russian legislative and state institutions
and providing broadcasters with “technical,
educational, and other practical support.” NAT
grew from about 70 members in early 1996 to
over 130 by the end of the two-year grant 
period. It now has 350 members, including
national, state, and commercial channels and
regional, state, and independent stations. 

■ Russian Television Development Foundation’s
(now the Academy of Russian Television
Foundation)TEFI Awards is an annual regional
and national event similar to the U.S. Emmy
Awards. The foundation that organizes the
awards is an NGO founded to promote
stronger relationships between television pro-
gram producers and consumers.

Broadcast industry professionals cite the TEFI
Awards as a valuable contribution to the devel-
opment of regional independent television.
These awards, created under the guidance of
Internews, provide not only a standard to
which regional stations can hope to rise but
significant opportunities for winners to pro-
mote themselves within their own broadcasting
markets. The awards signal to the viewing
audience that a station has achieved a standard
of excellence that is recognized regionally and
nationally. In addition to the awards, the foun-
dation organizes seminars and forums and sup-
ports the publication of industry textbooks.

In Chelyabinsk, the mayor attempted to take

ownership of the politically independent

Chelyabinskiy Rabochiy and the modern 

printing press it acquired with help from 

the MVF in 1998. That threat was beaten 

back by an emergency response team of lawyers 

dispatched from Moscow, who helped the

paper reorganize into the shelter of a new 

and properly registered company.

Promoting Independent Media in Russia 21



USAID has also funded other media associations
through Internews, which has provided targeted
financial support to the Advertising Federation of
the Regions and the Guild of Eurasian Television
Designers.

Innovative Initiatives 
Under this category come innovative initiatives
designed to explore new ideas and approaches to
promote independent media. MDP supported
many such projects, though its record of success has
been mixed. In addition to the MVF, discussed 
earlier, other examples include the following:

■ Tomsk Community TV. Under this two-year
project, conducted in collaboration with
Downtown Community Television (DCTV) of
New York, Russia’s first community television
center was established at TV2 in Tomsk.
Modeled after DCTV, the Tomsk Center was
designed to educate the local community in
producing television programs. DCTV provid-
ed equipment and helped train the staff. It also
solicited assistance from two corporate
donors—Panasonic and AVID. After overcom-
ing significant physical and technical difficul-
ties, the center evolved into a community
teaching facility. Tomsk was the only city in
Russia at the time to have such high-end ran-
dom access editing systems.

The center has undertaken many activities,
such as holding seminars, producing weekly
programs, and organizing Tomsk video festivals.
An integral part of the project involved a stu-
dent exchange: several Russian teenagers visited
DCTV in New York, and several students from
New York traveled to Tomsk, producing stories
to take home for their own local stations. Such
exchanges, according to the director of DCTV,
helped the U.S. youngsters as much as the
Russians. The center still conducts seminars for
local residents using an AVID editing system
from the program. More often, however, the
seminars are conducted to train budding young
journalists and television technicians. TV2 has
hired five people trained by the center.

■ Electronic newspaper in Vladivostok. This project
supported the publication of the first online
electronic newspaper in the Russian Far East. In
1995, the Tacoma News Tribune and the
Vladivostok News started publishing an electron-
ic version of the latter. This grant enabled the
Russian newspaper to develop its own inde-
pendent online newspaper. The News Tribune
trained the technical and journalistic staff,
enabling them to transfer the production from
Tacoma. This project also enabled the Russian
partner to create a local area network for broad
information sharing. The online newspaper is
still being published.

■ In the Name of the Law. An experimental but
failed project was a collaborative effort between
U.S. and Russian writers and producers to
develop and produce a pilot episode of a
Russian weekly dramatic series. Moscow Studio
Tri-The and Yerosha Productions in New York
cooperated on this project, anticipating that
the genre had strong commercial potential in
Russia—just as LA Law and similar series had
in the West (Media Development Program
1998, 28). The pilot was also intended for sale
on the European television market. Nearly a
year and a half after launching the project, no
agreement had been reached between the part-
ners on story line or content. In the end, the
partners were unable to agree on a screenplay
and the partnership was dissolved.

Other Supporting Projects
RAMP/MDP also assisted a number of small and
large projects designed to help individual media
outlets or support a general infrastructure for their
growth.

■ The Volgograd printing press. This project
linked Gorodskiye Vesti—a daily paper—with
an Alabama consulting firm to acquire and
install a used printing press in Volgograd at a
total cost of $475,947. The funds were spent
over 18 months, from mid-1996 to the end of
1997. The project, intended to advance the
Volgograd publishing company’s independ-

22 PPC Evaluation Working Paper No. 7



ence, has had unintended consequences. The
company has become profitable, largely due to
revenues from contract printing jobs for out-
siders, and the graphic quality of its publica-
tions has noticeably improved. The Russian
printing technicians greatly impressed their
U.S. counterparts with their mastery of 
the new technology and creative technical 
adaptations to Russian operating conditions.
Moreover, the printing press served as a train-
ing ground for printers and technicians from
other Russian publications that were acquiring
modern equipment on their own or with
MVF help. The printing press has remained
securely in the private hands of the grantee,
who continues to print a broad range of inde-
pendent newspapers. A significant setback
occurred in 1999–2000, however, when sever-
al of newspaper titles owned by the company
fell into the hands of the city government and
lost some of their earlier independence.

■ International conferences. The program also sup-
ported Russian participation in a number of
international conferences that exposed the
Russian media to the nature, organization,
technologies, and norms of the free press. For
example, the program funded Russian partici-
pation in conferences on new media in the
United States, on post-Soviet media in transi-
tion in Scotland, and a convention of the
National Association of Television Program
Executives in the United States.

Russian American Media
Entrepreneurship Dialogue
(RAMED) 
Internews Russia and Internews Network played a
central role in facilitating an exercise announced
during the November 2001 Bush-Putin summit as
a forum for direct contacts between Russian and
U.S. media executives. Their dialogue is meant to
help foster conditions for the growth of a competi-
tive media sector in Russia, one that is able to
deliver a full range of services based on the latest
technology and the highest journalistic standards. 

The dialogue has included bilateral meetings and
an intensive series of roundtable and working
group sessions within the Russian media industry.
Participants from some of the most successful
media companies in both countries have been able
to develop new business connections and a more
thorough understanding of each other’s industries.
Internews’s organizational work on RAMED 
has been funded through a modification to the
ITV grant. 

So far, the RAMED discussions and working
groups have produced the draft of a “state of the

Views on the Contributions of 
the Press Institutes

“The overall contribution of RAPIC, NPI, and
now PDI has been limited but significant. The
print media scene would have been worse with-
out them. The predecessors of PDI played an
important role in the late nineties.” 

A well-known observer of the media scene

“The situation of the regional media has deteri-
orated over the 10 years of Russia’s independ-
ence, but it would be nearly hopeless without
the help Americans brought. … The [pro-
grams] have given some good people some
good ideas and some hope. They just have not
been able to connect the isolated success stories
into anything wider or deeper.”

A Russian expert 

“If I were director of PDI, I would shut down
all the regional centers altogether. If they
should work, they should work well. They
should have strong leaders, normal budgets,
and the ability to get things done. Right now,
PDI is just a room with a director. ... If you’re
going to have centers, they need to work hori-
zontally and this is much harder to do.”

Head of a prominent Russian media NGO

Promoting Independent Media in Russia 23



industry” report on the Russian media, an analyti-
cal tool intended to serve as the basis for the devel-
opment of recommendations for media reform.
However, the study has already sparked tension
between the Putin government’s conservative media
sector and organizations such as Internews and the
industry trade associations it helped build. In fact,
during a Russian industry meeting with President
Putin in May 2002 that grew out of RAMED,
Putin stated openly that Internews is a propaganda
tool of the U.S. Government. 

Until RAMED, Internews was viewed as an
organizing force in raising the level of profession-
alism in the Russian media and had never been
publicly castigated for bias by Russian leaders.
Internews’s implementing partners, as well as
management its own have expressed concern
about this development and have been actively
seeking funding from non-U.S. sources.

Eurasia Foundation
The Washington-based Eurasia Foundation is
active in all the countries of the former Soviet
Union, pursuing efforts to develop private enter-
prise and civil society as well as strengthen public
administration and policy. Its media support is
part of its engagement with efforts to promote
civil society.

Since its founding in 1992, the privately managed
Eurasia Foundation has made more than 6,500
grants worth $130 million throughout the 12-
nation Commonwealth of Independent States,
nearly half of them in Russia. Three-quarters of
the 1993–2002 funding came from USAID. From
early 1993 through September 2002, the founda-
tion used $3,670,000 of USAID funding for 
various small (up to $35,000) media development
grants (Koenig 2002, Table 2). 

With offices in Saratov, Vladivostok, and Moscow,
and with half of its Russian grants going to recipi-
ents outside Moscow, Eurasia has put money and
advice into the hands of regional editors and pub-
lishers, especially to advance legal awareness among
journalists. One grantee, an editor on Sakhalin

Island, received a grant in 1997 for computer
equipment and a second in 1999 to organize 
seminars on the law, economics, and journalistic
ethics. These drew 350 journalists, jurists, and
administrative officials.

Most of the foundation’s recent media grants have
focused on improving the economic viability of
independent media enterprises. Such grants, which
support training, seminars, and publications on
management, information sharing, sales and 
advertising, and audience research, have been 
made to both established and relatively new 
organizations. Some recent grantees include 
Sreda Center for Mass Media Research, Fund for
Independent Broadcasting, GDF, and Association
of Journalism Teachers and Researchers. The 
foundation has also funded distance learning and
internet initiatives for the benefit of print and
broadcast media in various regions.

Many of the small grants by the foundation for 
private enterprise development also indirectly help
independent media outlets. Such grants promote a
positive environment for the growth of the private
sector and seek to improve the skills and expertise
of the managers. For example, in 2001, the founda-
tion gave a grant of about $35,000 to develop a
course on copyright management for the Copyright
Holders Association. Anecdotal evidence indicates
that the grants have enabled emerging media out-
lets, associations, and other organizations to launch
or sustain existing activities.

Programs’ Contribution to the
Media Sector
The above programs have contributed to the
growth of organizations, associations, and educa-
tional institutions, thereby improving the institu-
tional environment for the growth of independent
media in Russia.

As indicated earlier, GDF and IIL, which received
funds from USAID, have focused on media laws
and their implementation—a major obstacle to the
growth of independent media in Russia. Media
laws in Russia are ambiguous. There is in practice

24 PPC Evaluation Working Paper No. 7



a two-tiered system of media laws—federal and
regional. The Law on Mass Media, which came
into force in 1992, is outdated. A comprehensive
media law is yet to be written. Moreover, imple-
mentation of the existing laws affecting media has
been quite problematic. There is still a shortage of
lawyers who can provide legal assistance to news-
papers.

Two limitations have adversely affected the impact
of these programs on the growth of independent
media. First, the focus of RAMP/MDP on part-
nership rather than the promotion of independent
media hindered success. According to the initial
plan, all projects had to be collaborative, involving
Russian and U.S. organizations. The program
sounded quite innovative because it would facili-
tate technology transfer while building media part-
nerships between the two countries. The experi-
ence showed, however, that such collaborative
projects are not the best mechanism for promoting
the independent media sector. Because the focus of
such projects is generally dictated by the interests
of the two parties rather than the perceived needs
of the media sector, the goals and outcome of the
programs became muddied. The problem with
these partnerships is that the goal was not clearly
stated from the start. U.S. partners often looked
on them as moneymaking opportunities, while
Russian partners often perceived them as conduits
for hardware—not for continuing, cooperative
relationships. Moreover, the very process of identi-
fying suitable partners overwhelmed program man-
agers. The program wasted resources and time in
its quest for promoting partnerships.

Second, both RAMP/MDP lacked a coherent strat-
egy to promote independent media in Russia. They
funded a number of projects with differing focuses
and approaches. Such projects were generally inde-
pendent of each other and produced no synergy.
Their impacts have been isolated and spasmodic. 
In defense of these programs, however, it can be
argued that MDP sowed a wide variety of seeds by
supporting diverse projects, thereby increasing the
chance that some of them grow to nurture inde-
pendent and responsible media in Russia. Early on

this was a good thing—it helped identify windows
of opportunity in a situation of great flux, and it
did so with great effectiveness. Moreover, it allowed
USAID and its partners to take cutting-edge risks.
Some of that risktaking worked out very well; at
other times, it failed. Quite often, the mixed results
provided media developers with rich experience. 

The most successful projects were continued by 
follow-on USAID programs, other donors, and
outside investors.

7. Lessons and Implications

This paper has discussed the evolution of
USAID media programs, their achieve-
ments and limitations, and their impact on

the development of nonstate media in Russia. This
chapter seeks to identify a few important lessons
that the Russian experience offers for internation-
ally supported media interventions designed to
promote independent, responsive media in devel-
oping and transition societies. Given Russia’s
unique circumstances—centuries of authoritarian
Czarist and communist rule over a vast land mass
and an ethnically and socially diverse population—

Comments on Programs’
Contributions

“We started with a wrong premise. ... but we
realized our mistake. Certainly, we helped the
Russian media at a critical stage. ... In retro-
spect, we should have focused more on building
supporting organizations.”

USAID official

“RAMP/MDP was a modest success. It was a
learning experience for us. ... One could
accomplish more with $10 million.”

Consultant to RAMP/MDP

“Eurasia Foundation is doing some good work,
but it lacks a focus.”

Russian expert

Promoting Independent Media in Russia 25



USAID media support programs there offer no
mechanical models for easy application elsewhere.
With that caveat, however, the relative successes
and failures of USAID-supported programs do
point to two broad conclusions. First, continuity in
developing and nurturing program clients—as car-
ried out by Internews Russia—pays higher divi-
dends than episodic contacts with scattered 
participants. One significant dividend has been 
the development of a community of more or less
independent regional television broadcasters,
brought together by Internews and aided in 
forming associations with the potential of defend-
ing their collective independence and improving
their professional standards and performance.

Second, indirect action—high-quality, focused
training in journalism, management, advertising,
design, and technology use—may advance press
freedom more effectively than attempts to fit 
Western models of media independence into a 
setting where economic difficulties and multiple
political pressures hinder such transplants. Again,
Internews’s efforts to help broadcasters become
technically and commercially stronger appear to
have bred stronger Russian practitioners of press
freedom than did print media programs that gave
initial priority to the dissemination of information
(news) that had been off limits.

In addition to these broad conclusions, the follow-
ing lessons can be mentioned.

Carefully planned media programs can make
a difference, even in a highly complex politi-
cal transition, by contributing to the growth
of nonstate media.

In Russia, USAID media programs had some
notable achievements. USAID has been a major
contributor to the growth of regional television sta-
tions. A significant number are becoming increas-
ingly independent and profitable. The Agency has
also facilitated the growth of many organizations
that have played useful roles in strengthening the

media sector. Although efforts in print media have
brought few deepseated improvements, there is a
general consensus that regional newspaper and peri-
odical journalists and managers might have been
worse off without USAID’s support. One obvious
lesson is that international donor agencies who find
the right partners and fields of operation can for-
mulate and implement programs to help the
growth of nonstate media in transition societies,
thereby contributing to their political growth.

A comprehensive strategy for promoting
independent media should focus on a) the
economic viability of privatized or newly
established media outlets, b) the institution-
alization of the norms of professional ethics,
and c) enabling other voices to reach wider
audiences.

The Russian experience, though limited, points to a
long-term strategy that can be followed by USAID
and other donors in promoting independent media.
The first element concerns the economic viability
of media enterprises, helping them run as stable
businesses that are equipped to break even or make
a profit. Without such financial independence,
owners and staff will be vulnerable to outside eco-
nomic and political interests.

In Russia, USAID and other donors initially
focused on training journalists. The broadcast and
print media programs were designed to impart
skills and knowledge that were neither taught in
journalism institutions nor practiced in the media.
However, USAID’s partners gradually realized that
they should also support development of business
and management skills, as both are essential for the
growth of independent media. Internews, for exam-
ple, incorporated business development of regional
television stations into training activities that had
primarily targeted journalists. On the other hand,
PDI and its earlier incarnations could not provide
much matching help to regional print media.

Economic realities meant that print outlets got far
less advertising revenue than broadcasters; political
rivalries diverted what there was of a print advertis-

1

2

26 PPC Evaluation Working Paper No. 7



ing stream into many small channels. NPI/PDI,
moreover, had neither the technical and organiza-
tional resources nor the will to reach about 2,000
regional papers and periodicals that were attempt-
ing to stay independent of state subsidies or 
powerful patrons.

The success of broadcasters who were helped and
the paucity of independent print media testify to
the vital importance of business development
assistance for privatized or newly established com-
mercial media. As Russia’s economy strengthens,
USAID should focus on developing programs 
and strategies that focus on both journalism and
business training and education for enterprises
capable and willing to put such assistance to 
practical effect.

The second element is the institutionalization of
the norms of journalism: fair and balanced cover-
age of news, presentation of diverse viewpoints,
and editorial independence. In Russia, financial
independence makes it more likely—but does not
guarantee—that a media outlet will observe such
professionalism. Western experience demonstrating
that reliable reporting and clear, attractive presen-
tation of information draw both readers and 
advertisers has guided the success of a number 
of specialized publications, but it has not proven as
convincing to regional editors and publishers seek-
ing a general audience. However, since greater 
professionalism should, over time, pay dividends 
to its practitioners, donor-supported media 
programs should focus on training, professional
ethics, and the establishment of professional 
associations that promote professional norms.

Training of this kind should be extended to man-
agers of television stations, and Internews has began
to do so. By this means, their new understanding of
the roles and obligations of journalists will encour-
age the freedom and support necessary for profes-
sional news operations. Internews’s short programs
for managers have already proved helpful.

The last element of a strategy should be a search for
ways to open media of all kinds to views and voices

other than official or commercially self-interested
ones. The wider the variety of information and
opinion to which citizens have access, the more
responsibly they can form their own judgments.

This is not to argue that USAID or other agencies
involved in media assistance should simultaneously
focus on all these elements. Such a course might
not be possible, given constraints of time and
resources. What is important, however, is to recog-
nize that the development of an independent media
is a long-term process and multipronged efforts are
necessary.

The term independent media can create
unjustified complacency in policy circles
because it gives the impression that priva-
tized or newly established nonstate media are
essentially independent simply if they are not
owned by the state.

USAID has widely used the term independent
media to refer to nonstate media in its policy and
program documents. The underlying assumption is
that such media are independent because they are
not controlled by governmental authorities. The
problem is that a most of the privatized or newly
established media outlets in Russia are not inde-
pendent, in the strict sense of the term. Political
and economic interests have frequently gained own-
ership of these outlets to pursue their business and
political agendas. Such outlets are not run as pri-
vate businesses, much less as independent publica-
tions. To characterize them as independent is, at
best, a misnomer and, at worst, can give the wrong
impression that all is well with the nonstate media.
The implication is that the growth of nonstate
media is a necessary, though not sufficient, condi-
tion for the emergence of independent media.

USAID’s policy of assisting only nonstate
media is essentially sound, but program 
managers should enjoy flexibility in 
implementing it.

In Russia as elsewhere, USAID has followed a poli-
cy of assisting only nonstate media. As the primary

3

4

Promoting Independent Media in Russia 27



objective of the assistance is to promote commercial
media, it makes little sense to provide assistance to
state-owned enterprises. While this policy is essen-
tially sound, the Russian experience shows that two
factors warrant programmatic flexibility. First, any
assistance that helps institutionalize the norms of
professional journalism in state-owned media out-
lets improves the enabling environment for inde-
pendent media. For example, many state regional
television stations in Russia have, at their own
expense, sent journalists to Internews’s training pro-
grams to improve their professional skills. It is rea-
sonable to assume that the exposure to training
improved the quality of news coverage by these sta-
tions. Second, in many cases, it is difficult to deter-
mine the ownership of the enterprise. Although
nominally commercial, a large number of regional
newspapers get direct and indirect subsidies from
the state. On the other hand, many state-owned
regional television stations are increasingly asserting
their independence. Under these conditions, pro-
grammatic flexibility, rather than a rigid adherence
to the stated policy, seems appropriate.

In transition societies, when concerns about
media assistance from former adversaries
exist, the prudent course is to focus on skills
and training, not on the content.

Internews’s programs are designed to improve jour-
nalistic, managerial, and business skills and expert-
ise. The underlying assumption is that both news
content and coverage will improve as journalists
and managers become more professional. Such an
approach has been quite prudent. For example,
experts agree that as a result of the training provid-
ed by Internews, the quality of news reporting has
improved in regional television stations. News
departments are becoming more sensitive to issues
of accuracy, balance, and presentation of differing
viewpoints. This is a valuable lesson that USAID
can apply elsewhere.

As a result of privatization and commercial-
ization, many educational and cultural 
programs formerly shown on state-owned
television have been crowded out by enter-
tainment programming. The designers of
USAID media programs should recognize
this, and, when possible, take steps to widen
access to and increase the quantity of such
programs.

Under communism, state television in Russia ran a
wide variety of educational, social, and cultural
programs. Such programs often exposed the audi-
ence to scientific and technological developments,
social history, and the rich cultural heritage of
Russia. Because such programs do not generate
advertising revenues, they have largely disappeared
from privatized television stations or even state-
owned stations. They have been replaced by popu-
lar entertainment programs. Although cable and
satellite television is available throughout much of
the country, it is still financially out of reach for a
great many households. In the United States, these
alternatives, along with public television, provide
access to many educational and news stations. 
The situation in Russia, however, is not likely to
improve in the near future. USAID should learn
from this experience while promoting privatization
of the state-owned media enterprises in other tran-
sition and developing countries. It can help such
countries develop suitable strategies so that people
continue to have access to high-quality alternative
educational and cultural programs.

5

6

28 PPC Evaluation Working Paper No. 7



Evgeniy Abov, deputy general director, Prof Media,
Moscow

Ludmila Alexeeva, chairman, Moscow Helsinki
Group

Andrei Allakhverdov, editor, Radio Foundation of
Russia

Jon Alpert, director, DCTV and project manager
for MDP Tomsk Community Media Center 

Manana Aslamazyan, president, Internews Russia

Nina Baliasnikova, coordinator, Russian Mass
Media Support Program, Open Society Institute,
Soros Foundation, Russia

Dr. Svetlana Balmaeva, dean, TV-Radio
Department, Liberal Arts University, Yekaterinburg

Eugenia Benigni, Political Section, EU Delegation
of the European Commission in Russia

Raisa Bespechnaya, general director, Academy of
Russian Television Foundation

Arina Borodina, media correspondent,
Kommersant, Moscow

Arkadiy Borotilin, consultant, Interregional Media
Consulting Center, St. Petersburg

Lev Bruni, journalist, Vremya Novostey, Moscow

Sergei Chervach, deputy editor, Tomskaya Nedalya,
Tomsk

Simon Cosgrove, European Initiative for
Democracy and Human Rights, EU Delegation of
the European Commission in Russia

Elena Dubchenko, coordinator, Russian Mass
Media Support Program, Open Society Institute,
Soros Foundation, Russia

Yosif M. Dzyaloshinskiy, president, Commission
for Free Access to Information

Alexandr Gorshkov, deputy director, Investigative
Journalism Agency, St. Petersburg

Chris Hamilton, PDI/Freedom Forum Library, 
St. Petersburg

Anna Kachkaeva, training director, Internews

Mikhail Kaluzhsky, director of operations, IREX
(Press Development Institute)

Olga Karabonova, executive director, Press
Development Institute

Boris Kirshin, editor-in-chief, Chelyabinski
Rabochii, Chelyabinsk

Silvia Kofler, head of Press and Information
Section, EU Delegation of the European
Commission in Russia

Svetlana Kolchenskaya, general director, Volga
Independent TV, Nizhny Novgorod

Irma Kumylganova, senior lecturer, Faculty of
Journalism, M.V. Lomonosov State University,
Moscow

Annex: Principal Contacts

Promoting Independent Media in Russia 29



Grigori Kunis, media consultant, St. Petersburg

Georgi Kuznetsov, professor of journalism, Moscow
State University

Vladimir Lapreen, director and chief editor, Beerja
(Newspaper)

Alexander Levinsky, business editor, Izvestiya,
Moscow

Grigory Libergal, programming director, Internews
Russia

Masha Lipman, deputy editor, Yezhenedelniy
Zhurnal, Moscow

Boris N. Lozovskiy, dean, Journalism Faculty, Ural
State University, Yekaterinburg

Ronan MacAongusa, second secretary, EU
Delegation of the European Commission in Russia

Jeff Magness, art director, Press Development
Institute, St. Petersburg

Olga Makarova, director, Press Development
Institute Vladivostok

Drusilla Menaker, chief of party, IREX (Press
Development Institute)

Irina Mikhalova, secretary, National Public Radio,
Moscow

Peter Morley, arts editor, St. Petersburg Times

Victor Muchnik, general eirector and Chief Editor,
Tomsk TV2

Sergey Muratov, professor of journalism, Moscow
State University 

Dr. Irina Netchayeva, deputy dean, Faculty of
Journalism, M.V. Lomonosov State University,
Moscow

Olga Noskova, director, NNTV, Nizhny Novgorod

Cathy Packer, professor, University of North
Carolina School of Journalism, program director,
UNCCH/Ural State University Broadcast
Journalism School MDP Program

Oleg Panfilov, director, Center for Journalism in
Extreme Situations, Russian Union of Journalists

Alexei Pankin, director, Russian Mass Media
Support Program, Soros Foundation, Russia

Sam Patten, International Republican Institute,
Moscow

Irina Pletneva, managing editor, Tomskaya Nedalya,
Tomsk

Vladimir Pozner, president, Academy of Russian
Television Foundation

Aleksandr Privalov, dean, Higher Journalism
School, Higher School of Economics

Andrei Richter, director, Media Law and Policy
Institute

Arseniy Roginski, chairman of the board,
Memorial, Moscow

Andrey Safronov, PR Director, Russian National
Association of Teleradio Broadcasters

Stephen Schmida, regional director, The Eurasia
Foundation

Oxana Selekhova, program officer, The Eurasia
Foundation

Anna Sharogradskaya, director, Press Development
Institute, St. Petersburg

Ludmila K. Shevchenko, Director, Press
Development Institute, Yekaterinburg

30 PPC Evaluation Working Paper No. 7



Victor Shmailov, project director, Novaya Rabota,
Yekaterinburg

Grigori Shvedov, editor-in-chief, Memorial, Moscow 

Alexei Simonov, president, Glasnost Defense
Foundation, Russian Union of Journalists

Vladislav Sinalitskiy, president, Interregional Media
Consulting Center, St. Petersburg

Yaroslav Skvortsov, deputy dean, International
Journalism Department, Moscow State University
for International Relations

Natalya Skvortsova, project director, Vedomosti;
director of the Center of Journalism Technologies,
Nizhny Novgorod

Irina Smirnova, manager, Praktika

Irene Stevenson, executive director, Solidarity
Center, Moscow

Dmitri Surnin, codirector, Media Viability Fund,
Moscow

Lada Tikhonova, press assistant, USIS,
Yekaterinburg

Oleg Tregyakov, editor-in-chief, Delovoy Peterburg,
St. Petersburg

Irina Tsvetkova, director, Press Development
Institute, Volga Region

Aleksandr Verzilov, BBC School radio instructor,
Rostov State Teleradiocompany, Rostov-on-Don

Tatiana Kondratskaya Vintizenko, editor-in-chief,
Krasnoye Znamya, Tomsk

Natalya Vlasova, general director, Radio
Foundation of Russia

Igor Yakovenko, general secretary, Russian Union of
Journalists, Moscow

Irina Yassina, project director, Open Russia
Foundation

Anastasia Yevdokimova, assistant to the director,
Press Development Institute, St. Petersburg

Victor Yukechev, director, Press Development
Institute, Siberia Region

Irina Yurna, program officer, Ford Foundation,
Moscow Office

Ravil Zagretdinov, first deputy editor-in-chief,
Delovoy Peterburg, St. Petersburg

Yassen N. Zassourksky, dean, Faculty of Journalism,
M.V. Lomonosov State University, Moscow

Yuliana Zhaboponkova, consultant, Interregional
Media Consulting Center, St. Petersburg

Andrei Zinoviev, advertising director, Chelyabinski
Rabochii (newspaper), Chelyabinsk

Elena Zlotnikova, deputy general director, Kultura;
member of the Media Committee of Non-
Commercial Partnerships; vice president of the
Russian National Association of Teleradio
Broadcasters

Nina Zvereva, director, Praktika School of
Broadcast Journalism, Nizhny Novgorod

Elena Zyrina, president, Dobraya Volya,
Yekaterinburg

Promoting Independent Media in Russia 31





Bibliography

Fossato, Floriana. 2001. “The Russian Media:
From Popularity to Distrust.” Current History
October 2001: 343–48.

Friendly, Alfred Jr., and Alexei Smyslov. 1996.
“Russia’s Regional Newspapers: A Partial Survey
and Proposal for Graduated Support, A Report to
the Media Viability Fund.” Unpublished.

Internews Network. 1998. “Independent Television
in Russia: Final Report (September 1 1995–August
31, 1998).” Moscow: Internews Network. 

Internews Network. 2001. “Independent Television
in Russia Grant No.: 118-G-00-98-00124-00
(August 1998–June 2001): Internews
Network/Internews Russia Final Report.” Arcata,
CA: Internews. 

Internews Network. 2002. “Independent Television
in Russia Grant No.: 118-G-00-98-00124-00
Performance Report June 2001–May 2002.”
Arcata, CA: Internews. 

Internews Russia. 2000. “Emergency Assistance to
the Russian Media, Grant No.: 1125 (April 1,
1999–August 31, 2000) Internews Network/
Internews Russia Final Report.” Moscow: Internews
Russia. 

Internews Russia and USA. 2000. “Russian Media
Overview.” Prepared for RAMED, Moscow.

Johnson, Eric. 1993. “Television in the NIS–First
Edition–November 1993.” Washington, DC.

Koenig, Mark. 2002. “Lessons Learned From
USAID/Russia Independent Media Programs,
1992–2002.” Draft Background Paper.

Maslow, Jonathan. 2002. “Nu, Chto? (What to
do?) An Evaluation of the Russian Regional
Media.” Knightline International 2 (Summer): 
26–30.

Media Development Program. 1998. “Media
Development Program: Final Report.” Moscow:
MDP.

Media Viability Fund. 2002. “Final Report.”  

Mellnick, Keith. 2002. Russia in the Internet Age:
Balancing Freedom and Regulation. Washington,
DC: IREX.

Mickiewicz, Ellen. 1995. “The Political Economy of
Media Democratisation.” In David Stuart Lane, ed.,
Russia in Transition: Politics, Privatisation and
Inequalities. London: Longman.

National Press Institute. 1999. “Promoting Media
Development in Post-Crisis Russia: A Report on
Activities Undertaken Under USAID Cooperative
Agreement #118-A-00-97-00274-01.” Washington
DC: USAID. PD-ABS-448.

National Press Institute. 2000a. “Mass Media and
Elections Project: Final Report (Report Period July,
1999–May 2000).” Moscow: NPI.

Promoting Independent Media in Russia 33



National Press Institute. 2000b. “Preparing
Independent Russian Media for the 21st Century:
The Work of the National Press Institute. A Final
Report on Activities Undertaken Under USAID
Cooperative Agreement #118-A-00-97-00274-01.”
Washington DC: USAID. PD-ABS-910. 

Oates, Sarah, and Laura Roselle. 2000. “Russian
Elections and TV News: Comparison of Campaign
News on State-Controlled and Commercial
Television Channels.” Harvard International Journal
of Press Politics 5: 30–51. 

Price, Monroe E., Andrei Richter, and Peter K. Yu,
eds. 2002. Russian Media Law and Policy in the
Yeltsin Decade: Essays and Documents. The Hague:
Kluwer Law International. 

Price, Monroe, and Andre Richter. 2002. “Russian
Television and the Russian Public: Uneasy
Transformations of Ideas of Public Service.”
Oxford: Oxford University Programme in
Comparative Media Law and Policy Centre for
Socio-Legal Studies.

RAMED. 2002. “Russian Media Industry Report,
Draft for Commentary.” Moscow: Russian-
American Media Enterpreneurship Dialogue.

Rantanen, Terhi. 2002. The Global and the
National: Media and Communications in Post-
Communist Russia. Lanham, Md: Rowman &
Littlefield. 

Schoenberg, Cheryl, and Courtenay Dunn. 2000.
The Media in Russia: New Roles, New Rules.
Washington, DC: IREX.

Sigal, Ivan. 1997. A Survey of Russian Television.
Moscow: Internews Network. <www.internews.ru/
report/tv/>

USAID. 2002. “USAID/Russia: Strategy
Amendment (1999–2005).” Moscow: USAID. 
PD-ABW-365.

34 PPC Evaluation Working Paper No. 7



This Evaluation Working Paper can be ordered from USAID’s
Development Experience Clearinghouse (DEC). To download
or order publications, go to www.dec.org and enter the 
document identification number in the search box. The DEC
may also be contacted at 8403 Colesville Rd, Ste 210, Silver
Spring, MD 20910; tel 301-562-0641; fax 301-588-7787;
email docorder@dec.cdie.org. IBI–International Business
Initiatives, Inc., furnished editorial and production assistance.



For more information, contact
U.S. Agency for International Development

Washington, D.C. 20523-1000

Telephone: 202-712-4810

Internet: www.usaid.gov

PN-ACR-757


