III) Results and Discussion of the Media Content Analysis

“Much EU coverage has been strongly negative [and] tended to reinforce the idea of European integration as a zero-sum game, perhaps reflecting the UK’s own ‘winner takes all’ political system. Such coverage is not likely to be fertile ground for the development of ‘we-feeling’ that is important to the construction of European identity.”

In general, coverage of the European debate has been lively and numerous in both papers. They discussed and represented most key events from the debate about the future of the EU.

Since each of them established its respective line of argument quite early in the process, with only little variation of focus and frames occuring later on, analysis of the first phase of events will be conducted in a detailed way. This procedure is made convenient/ feasible by the fact that coverage on the constitutional debate has not been numerous during the first months/ two years of the study period chosen compared to the relatively large amounts of articles in later periods. It nevertheless appears vital to include articles from the first period/ prior to January 2003 in the study since it has been in these texts that both papers layed down their approaches and positions on the issues involved. For the second half of the study period analysis will be less detailed but will rest on the statistical results provided by quantitative data analysis.

For the entire study period (1 May 2000 – 30 June 2005) a total of 2,602 news stories containing the words European and EU and constitution were found/ have been found by the Factiva search engine. For the Guardian the search engine returned 1,525 articles for the whole period. Of those, 323 fell in one of the set periods of events and have been coded accordingly. The Times printed 1,077 articles on the constitutional debate. 364 of those have been included in the study.
 The decision to only include articles from periods of key events has been legitimized by the fact that a rudimentary scan of articles from the entire period showed a peak in media coverage for every period chosen. These findings concurr with de Vreese’s study results:

“News about European affairs peaks around key events. [They] are essential in shaping public opinion about European integration because they constitute some of the few moments where the EU is visible in mainstream news.” (de Vreese 2003: 80)

It is therefore methodologically legitimate to only collect and analyse articles from those periods/ about those events (see I.x for a list).

All in all, 687 articles from both papers have been included in this study – of which the Times printed 53 per cent and the Guardian 47 per cent. This percentage distribution between the papers was roughly the same in all periods of analysis.

Of all included texts, only 20 per cent were published before January 2003. As soon as the Convention produced concrete results in the form of a draft constitutional text, and an impact of its work on national levels became conceivable, coverage did increase. Table 1 provides an overview of the number of articles for each of the periods of analysis.

	
	phase I
	phase II
	phase III
	phase IV
	total

	Times
	47
	65
	143
	109
	364

	Guardian
	44
	56
	120
	103
	323

	total
	91
	121
	263
	212
	687

	%
	13.2
	17.6
	38.3
	30.9
	


Table 1

For each of the periods of analysis, presentation of results will be along the lines of the categories established prior to the analysis. Further evaluation (see chapter III.5) will deal with specific aspects of the British press coverage of the European constitutional debate such as the British discourse on parliamentary sovereignty and European federalism. Specific differences between the Times and the Guardian will also be highlighted.

1) Four Speeches, Two EU Summits & One General Election
1.1.
FISCHER’s HUMBOLDT SPEECH

"Außenminister Fischer hat … einen Stein ins ruhige Wasser [der EU] geworfen, der nun in allen Winkeln der Gemeinschaft Wellen schlägt."

In his analysis of the coverage about the constitutional debate in Britain, France and Germany, Esser found that Fischer’s Humboldt speech marked the beginning of a broader debate on a European constitution. In that it was followed by a series of keynote addresses by other European leaders over the next few months, this speech initiated a pan-European debate (Esser 2005: 59).

The Times’ and the Guardian’s representations of Fischer’s European reform proposals have, however, been relatively small in amount of articles. Nevertheless, articles on the speech have been included in the study because they already exhibit all the relevant features of the two papers’ coverage of the European constitutional debate.

For the Times this has even been true for two articles prior to Fischer’s address. Both texts can be seen as a telling example of the Times’ position on the idea of a European constitution and on the integration process in general. Both texts make use of phrases and concepts that will come up again and again in the paper’s coverage of European events over the next few years.

At a point in time when what is now called the constitutional debate within the EU had not even been started by Fischer, the Times talked of an ‘embryo EU constitution’ in one of its texts on 5 May 2000. Under the heading “France to lead EU drive for basic rights charter” the paper accused France of wanting to revive the integration process by planning for a basic rights charter. Opposition to such a move from the UK, Spain and other countries was duely registered, and the French (‘deeper integration’) and British (“free-market doctrines favoured by Tony Blair”) positions on the future of the integration process were set in contrast. The most important observation in light of this study, however, is the link established by the writer between the proposed EU Charter of Fundamental Rights (the Charter) and a proper, state-like constitution for the EU. As will be shown in the course of this analysis, the Times never failed to use the term ‘constitution’ in its reports on the Charter. Such terminology, of course, included the implicit connotation that a constitution would give the EU state-like qualities, would therefore be a threat to national sovereignty and consequently should be opposed on those grounds.
The second article also discussed the French drive for an EU Charter designed to bring Europe closer to its citizens by protecting social and welfare rights (Times, 10.05.00). A French MEP is quoted criticising Blair for ‘being a brake on Europe’ and calling for Britain ‘to be sidelined’ by other member states so that the EU could regain its integrationist momentum.

This article also mentioned plans by ‘pro-European forces’ to produce a European constitution and to create “a hard-core group of states to push for federation” (ibid.). Note the link established here between ‘federation’ and ‘constitution’, both clearly used for their negative connotation in the British context.

Another very telling piece by the Times was published on 11 May 2000. This article almost gloated on a single currency-induced decrease in Germans’ pro-European sentiment as found by a public opinion poll:
“Germany, once the [integration] powerhouse of the Continent, has become lukewarm about the European Union and fears for its national identity.” (Times, 11.05.00)

The article’s last paragraph announced Fischer’s speech for the next day, preparing readers for the German Foreign Minister’s expected presentation of “a federalist view likely to jar with British ideas.” (ibid.)
Only one article in the Times actually dealt with Fischer’s speech. In this front-page text, language was very negative, with a ‘threat of isolation’ to Britain
, plans by pro-Europeans ‘to counter’ the British preference of the EU developing into a free-market association, and ‘conflict’ between member states about the right way forward for the EU. The heavy-weight phrases of British discourse were also employed. The Shadow Foreign Secretary was quoted accusing Fischer of a European ‘superstate’ agenda, while Fischer’s proposals were all labeled ‘federalist’ – which, of course, discredited them in the eyes of the Times’ readers. Fischer’s statements were further down-played by describing them as representing “a minority view within Europe” (Times, 13.05.00).

In an article six days later, Fischer’s speech was quoted shortly for its federalist agenda, and put in contrast to British Commissioner Patten’s call for a written EU constitution to establish “the division of powers between Brussels and national governments” (Times, 19.05.00). Patten’s idea of a constitution was linked to a clearer division of powers between national levels and the EU. Still, the term was framed negatively by the Times, as can already be seen in the headline “Patten call for EU constitution renews Tory fears” (ibid.). The link between a constitution and a federal superstate, or even a United States of Europe, again was established in that article.

In contrast to the Times, the Guardian ran no articles on the future of Europe or the Charter prior to the Humboldt Speech. It published five texts in the following days, mostly dealing with the Charter, Fischer’s proposals and British reactions to these European affairs. Although the Guardian used most of the terms and phrases as did the Times, its style of its reporting appeared to be more distanced and neutral in its tone. Instead of taking the side of one of the groups in the argument (as did the Times), the Guardian represented both the Eurosceptic and the pro-European positions. Nevertheless, it did employ conflict terminology (eg. ‘bloody battle’, ‘conflict’, ‘fight’). These words did not seem to be of the Guardian’s choosing, however, but mostly appeared in direct or indirect quotations. In one article, supporters of the Charter were cited saying the document would be ‘an embryonic EU constitution’ (Guardian, 12.05.00) but the two c-words were not thrown together in the Guardian as often as in the Times.

The Guardian’s article on Fischer’s speech was headlined “Eurosceptics attack Berlin minister's vision of federal EU” (Guardian, 13.05.00). The focus of the text was on Fischer’s europhile proposals for a core group of EU states moving ahead to ‘found a European federation’. The British as well as the German Eurosceptic opposition parties’ reactions to the speech were cited, clearly emphasising their anti-European stance.

In the Guardian, Fischer’s use of the c-word was reported in moderate tones while in the same sentence his reassuring statement that “a federal Europe should not mean abandoning the nation state” was cited (ibid.).
The British fear of losing influence in Europe, so pronounced in the Times, was transformed by the Guardian into a pro-European argument. Instead of fighting the ‘windmills of integration’, empowered by the Franco-German motor of integration, Britain would in the eyes of the Guardian be better off trying to take part in shaping the EU’s future (Guardian, 16.05.00). Similar discourse patterns of a pragmatic approach to the European project have been found by Trenz (Trenz: 2005: 346).

Both papers reported on Fischer’s speech from a British point of view, focusing on those of his ideas that might lead to a federal Europe. No comments or leading articles were published on the issue. Article length was below average in both papers with an average of 540 words per text.

Fischer’s speech on the future of Europe has been said to have constituted the beginning of what later developed into a “veritable pan-European debate” (Esser 2005: 12) on the future integration project. As Trenz has found, Fischer’s ideas did more than to trigger „eine mediale Eintagsfliege mit schnell verblassendem Nachrichtenwert” (Trenz: 305). Instead, most European leaders joined in the debate on the future constitution for the EU – and most European newspapers represented the issues in their coverage (ibid.). In the case of the Times and the Guardian, however, coverage and debate only truly began after the French President Chirac had outlined his ideas for the future of the European project in a speech in June 2000. Only then were journalists in the position of having two sets of partly opposed ideas to report on.

1.2.
CHIRAC’s BUNDESTAG SPEECH

During the two-week period in which articles about the French President’ s speech to the German Bundestag on 27 June 2000 were collected, the Times published 12 and the Guardian 13 articles on the European debate. Both papers also started to comment on the issue (3 and 4 articles). Article length remained rather short, with less than 700 words on average for texts in the Times. The Guardian, however, printed 3 articles with more than 1,000 words, mostly on the occasion of the French EU presidency that started on 1 July. In the Times, a majority of articles (8) was published in the European section. The Guardian printed two front-page stories.

Topics in both papers included the future of the EU, enhanced cooperation and Britain’s role in Europe. In addition, the Guardian also had a few texts that mentioned the Franco-German tandem, current affairs of other member states or the powers and competences of the EU.
The Times’ announcement of Chirac’s speech used the c-word to prepare readers for yet another Euro-topian speech designed to ‘give symbolic force’ to the EU’s reform plans. The article was headed: “Chirac forecasts EU constitution within two years” (26.06.00).
Moreover, the Times employed two key terms from the British European discourse in its coverage of Chirac’s statement. The German preference of a federal model for the EU, possibly a ‘United States of Europe’, were set in contrast to Chirac’s call for a ‘United Europe of States’ – the latter viewed much more favourably by the Times (27.06.00). In accordance with the Times’ Eurosceptic attitude the paper also triumphed because of the “Chirac brake on German plan for federal Europe” that the paper saw in the French President’s speech (28.06.00). The Times also reminded its readers that “the idea that France and Germany are again trying to steer and force the pace of integration [will] upset British Eurosceptics.” British vigiliance appeared to be the order of the day, with Blair reportedly going to Berlin to “dine with Gerhard Schroder […] to sound out whether German agreement with France is as complete as it is being presented.” (28.06.00)

Chirac’s view was also contrasted to the proposals made by Fischer a few weeks earlier. British (Eurosceptic) ‘deep reservation’ about the vision of a federal Europe as proposed by Fischer was again registered (30.06.00). The Times also argued that although Chirac “stressed the importance of the nation state and said that nobody wanted a European superstate”, Fischer had called for “a single-state structure” for the future EU (28.06.00).

The Times’ leading article on the Chirac speech closed with a look at British politics and the country’s position within the EU:
“Tony Blair should see in this discourse not the ‘deal of ruin’ that others perceive for Britain, but a chance to turn ‘flexibility’ to its advantage. But to do that, he must apply his good, not his blind, eye to ‘closer co-operation’ in the months before the Nice summit. There is more to EU politics than the euro. Were he not paralysed by EMU, he would make more of what could be a stronger British hand than he now plays.” (28.06.00)

Further coverage, mainly on the French and German plans for a European hard core, contained a lot of negative connotations in the British Euro-sceptic context. Talk was of Britain being ‘sidelined’ by ‘fast-lane signals’ coming from France, “threatening to force Britain” and other countries to agree to enhanced cooperation projects or become “sidelined in a larger Europe” (Times, 03.07.00).
Again, the Times also spoke of an ‘embryonic constitution’ when mentioning the Charter and Blair’s aim of convincing other member states’ governments of downgrading it:
“Tony Blair won the opening skirmish in his battle to prevent Brussels's proposed new charter of citizens' rights becoming a legally binding, embryonic European constitution.” (Times, 20.06.00)

Language in the Guardian was surprisingly similar with a ‘showdown over Europe’ being announced in relation to proposals for another IGC in 2004 by the German Chancellor (23.06.00), and ‘alarm bells’ reported to be ringing in London at the prospect of a ‘revived Franco-German axis’ (28.06.00).

On the day before the speech, an announcement stated that “Chirac backs Germany’s EU vision” for more and faster European integration (Guardian, 26.06.00). Problems resulting from a revived Franco-German tandem for the Blair government were also named: A plan for a two-speed Europe could leave Britain ‘among the laggards’ and “would challenge the claims of Tony Blair's government that Labour has put Britain back at the heart of Europe.” (ibid.)

Moreover, the Guardian published a report on the speech, detailing Chirac’s proposals for reform of the EU and enhanced cooperation. His points of agreement and disagreement with Fischer’s previously voiced ideas were also highlighted (28.06.00). As in the Times, a British focus was also included with the Guardian arguing that:
“France's clarion call for a `pioneering group' of EU member states puts new pressure on Tony Blair to accept the idea of a two-speed Europe in which Britain, especially a Britain outside the single currency, could find itself in the slow lane.” (Guardian, 28.06.00)

Despite the thematic and linguistic similarities between the two papers
, there were two differences noticable in this period. First, the Guardian did not state Eurosceptic positions but used them as quotes in order to provide its readers with a complete picture of the British debate, while at the same time pointing out repercussions of public Euroscepticism for the government:
“The French leader's call for an EU constitution will cause alarm in Britain, but more because it gives ammunition to Eurosceptics than because it poses an immediate practical problem. Drawing up a constitution for Europe is not on anyone's immediate agenda.” (28.06.00)
The Guardian also reflected upon the British Eurosceptic discourse by quoting illustrative paragraphs from other papers and then refuting their contentions:

“A speech to the Reichstag earlier this week by the French president, Jacques Chirac, in which he floated the idea of a ‘pioneering group’ of EU nations, led to predictable howls of protest [in the British media]. ‘Blair isolated as Berlin and Paris press for EU fast track,’ the Daily Mail screamed - although the proposals would, in reality, quite possibly create a club Britain could join.” (01.07.00)
In a comment on Chirac’s speech the Guardian warned that pressure on Blair from Europe ‘is tightening’ (29.06.00). With France and Germany explicitly pressing for a European constitution the Guardian demanded ‘bright ideas’ from Blair “when he flies to Berlin today to try to de-programme a German chancellor exposed to the seductive doctrine of European unity” (29.06.00, emphasis added).
Furthermore, one article in the Guardian already dealt with the question of possible contents of a European constitution, naming the weighing of votes in the Council as a first contender for far-reaching constitutional reforms (26.06.00). The Guardian also mentioned the general objective for the process of European constitution-making generally perceived to result in an “anti-centralist document, entrenching the respective positions of Brussels, nations and the regions below them”, instead of leading to a centralized European superstate (29.06.00).

The remainder of articles in both papers dealt with a range of issues (e.g. single currency, weighting of votes, enhanced cooperation) with the debate about the future of Europe featuring in one or two paragraphs in each of these texts.

1.3.
BLAIR’s WARSAW SPEECH

"Europe is not a conspiracy against Britain. Europe is an opportunity for Britain."

“[Blair] is pretending to stand up for the nation state but in reality he's abandoning it."

In its search for British government initiative in the debate, the Guardian had already reported Blair’s announcement of “a landmark speech in the autumn in which he will set his own vision of the continent's future” three months prior to the event (01.07.00). In an article about the Danish referendum on the single currency, the Guardian again briefly mentioned Blair’s intention of speaking “on the future constitution of Europe”. Blair’s speech was expected to “try to square the circle” by being both ‘pro-nation state’ and ‘pro-European Union’ at the same time (29.09.00). The paper also took the opportunity of reminding the Prime Minister that his speech in Warsaw would be one of only a few occassions for Britain to take on a central role in shaping the European future – thereby illustrating the Guardian’s approach of pragmatic involvement in EU affairs (28.09.00):
“Britain has to produce her own pragmatic vision for Europe's institutions or risk others creating their own centre of gravity. Mr Blair does not have an indefinite future in which to produce one. Warsaw will be it.” (Guardian, 28.09.00)

After Blair had finally delivered his long-awaited speech, the Guardian hailed it as “the most pro-European speech of his premiership” and argued that Blair had “faced down Britain's Eurosceptics yesterday when he issued a provocative declaration that he wants the EU to become a ‘superpower but not a superstate’.” (Guardian, 07.10.00) Blair’s approach was praised for being ‘ambitious and wide-ranging’ and for setting out “a detailed agenda for ways to ensure that the EU is brought closer to its people while remaining firmly in the hands of the nation state.” (07.10.00)

Reactions to the speech from the Conservatives and the Liberal Democrats were also reported in the Guardian. The Tories were said to condemn the speech for its ‘dangerous’ proposal of developing the EU into a superpower.

The Guardian’s own evaluation of Blair’s statement on Europe’s future constitution can be taken from the following paragraph:

“Tony Blair's speech was the best of British. Europe has heard many British speeches before, and come to associate them with the worst of epithets: griping, defensive, belligerent, utterly uninterested in the construction of "Europe". The Blair Warsaw oration marks the first time a leader has felt free to show the better side of our political culture: practical, constructive, and down to the hard realistic earth.”
(Guardian, 07.10.00)

The Times, on the other hand, labelled Blair’s speech his “first significant contribution to the rapidly escalating debate on the EU's future” (06.10.00) and a “broadly thoughtful text” (07.10.00). The paper focused on the ‘plans for democratic reforms’ of the EU that Blair was expected to set out since he (as well as the paper) believed them to be “vital if voters’ hostility to the single currency is to be overcome” (02.10.00) as well as for enlargement to proceed successfully (06.10.00).
On the day of the speech the Times informed readers of Blair’s intention to propose a ‘statement of principles’ instead of a constitutional treaty for the EU, detailing the division of powers between the EU, national governments and regional levels. The respective positions of the government and the Tories were also reported:

“Downing Street stressed that the statement would be a political document designed to strengthen national governments and was not intended to be seen as the prototype for a European constitution.” (06.10.00)

On the other side of the political spectrum, the Shadow Foreign Secretary was quoted, accussing Blair of "giving the green light to a federal super state” with his proposals for a ‘statement of principles’ (Times, 06.10.00).

In its evaluation of the speech, the Times noted Blair’s ‘pro-European language’ but stressed that his proposals were “often designed to strengthen national parliaments and governments” (07.10.00). Most of his proposals are judged to be ‘worthwhile’ by the Times; eg. to enhance the role of the Council and to end the rotating presidency. But the paper seems very cautious when it comes to European constitutional issues like the ‘statement of principles’ (07.10.00).

The Times did not, however, evaluate Blair’s speech in words as clear as those of the Guardian. It merely quoted a variety of statements on the speech from pro-European as well as Eurosceptical sources.
 The paper portrayed Blair’s speech as an answer to the Fischer and Chirac statements earlier in that year and focused on Blair’s call for Europe to become a ‘superpower’ but not a ‘superstate’ (07.10.00). The speech was put in context to the British domestic debate with the Times focusing on Blair’s proposals for democratic reform of the EU, and observing that “Blair is trying to design a political structure for Europe that will be acceptable to the British public and to the rest of Europe” (07.10.00, emphasis added).
Furthermore, both papers did not give special prominence to the coverage of Blair’s speech. Articles tended to be as long as those on Fischer and Chirac had been, and only one article in the Guardian appeared on the frontpage (07.10.00). Nevertheless, 3 out of the Times’ 11 articles, and 2 out of the 8 in the Guardian were commentaries or leading articles.

The majority of articles, however, focused on strategies instead of contents – that is on the British approach towards the European debate and the various proposals on the future of the EU made by other member states. Only the Guardian published an edited, 750-word version of the speech (07.10.00).

In the Guardian further articles from that period dealt with the enlargement process and connected issues of vote re-weighting and reform of decision-making structures at EU level. The Charter and the principle of enhanced cooperation were also discussed with several reminders of Blair’s Warsaw speech incorporated in the texts.
Other articles from the Times in that period included four on the Charter. One of these texts gave advanced notice of EU leaders’ plans to “approve an embryonic European constitution called the Charter of Fundamental Rights” at the Nice Summit in December (Times, 29.09.00).

1.4.
THE NICE SUMMIT & THE EU CHARTER

"We are on the slippery slope towards an open-ended and probably legally binding European Constitution."

When the Charter was formally adopted as a protocol to the Nice Treaty, both papers dragged the document into the spotlight again. However, the two papers differed in their treatment of the Charter. While the Guardian seems to have been in favour of it and supported Blair’s intention to sign it (albeit only as a treaty protocol), the Times tended to be fundamentally opposed to the text on grounds of its alleged implications on the British polity. Whenever that paper mentioned the Charter it did so with a negative connotation. For example, on the day of the publication of the final draft, the paper’s article headline read “Fresh row brews over European rights Bill” (Times, 02.10.00). Blair was reported to ‘face a fresh controversy’, not only because of British opposition to the Charter’s becoming legally binding but also because

“Opponents will portray the document as an embryonic European Constitution that will bring a European ‘superstate’ a step closer” (Times, 02.10.00).

Furthermore, the Times accused Blair and his government of ‘misleading’ the nation over the Charter and selling out on British interests (13.10.00), thereby in effect echoing British Eurosceptic criticism of the Charter.

In no article in the Times was the Charter mentioned without some reference to its ‘embryonic constitutional’ character or its potential to lead to a European superstate. The best example of this strand of discourse could be found in a comment by the Shadow Foreign Secretary, in which he equated the Charter with “the EU’s superstate constitution” (Times, 07.12.00, emphasis added).

With headlines such as “Europhobic hysteria does Britain no favours” (01.12.00) the Guardian again reflected on Britain’s Eurosceptic discourse. The Eurosceptics’ talk of an ‘embryonic EU constitution’ was label as mere ‘conspiracy-speak’ (04.12.00).

Four of the Guardian’s seven articles from that period contained more than thousand words. Dealing with the Charter, reforms of the EU’s decision-making processes and enlargement, these texts contained detailed analysis of the issues at stake at the Nice summit.

The choice of topics in general did not vary much between the papers, with the debate about the future of Europe ranking third after the Charter and the Nice Treaty itself. Both papers maintained a strongly British focus on events and discussions, with most articles mentioning British positions on various proposals, and dealing with British performance in the Nice negotiations.

Articles in both papers also dealt with the various proposals for reform of the EU; for exampel the reweighing of votes in the Council, the size of the Commission and the extension of QMV. Prior to the summit the major issues at stake (eg.: QMV and the national veto, enlargement, size of the Commission) were outlined. Nevertheless, the various strategic positions of member states on those points of reform were also discussed. The British position and the Blair government’s ‘red lines’ – the retaining of the national vetoe in the Council on matters of taxation and social security- were also covered.

Articles appearing after the Summit hailed the ‘national success’ and the ‘achievements’ of Blair; with one article claiming “Blair holds on to UK’s key vetoes” (Guardian 11.12.00: 1). Evaluations in the Times were more doubtful, proclaiming a ‘German triumph’ on the ‘EU battlefield’ (12.12.00), and sensing a ‘Nice ambush’ for Blair and British interests (07.12.00).

Both papers also informed readers about the next IGC, scheduled to take place in 2004.

After the Nice Summit a long article appeared in the Guardian on Blair’s post-summit statement to the House of Commons, and British party politics. Under the heading “Owzat! Tory leader treads on his wicket”, Blair’s performance is described as “an astonishingly poised, confident and destructive performance” (12.12.2000) that did not leave much room for criticism by the Tory Leader, William Hague. The parties’ respective positions on the Nice Treaty are contrasted. Moreover, results from the EU-level Nice Summit are taken to illustrate party behaviour in the House of Commons, with anger on the side of the Tories and meriment on the part of the Labour MPs:

“Labour MPs chortled merrily, either because they were taken with the absurdity of renegotiating the treaty, or else at the impossibility of a Tory election victory. […] `More, more!' shouted Labour MPs, as they flopped around on the benches like jellyfish being jabbed by an electric cattle prod.” (Guardian, 12.12.2000)

The Times conceded that Blair’s statement had been “one of his most confident Commons performances”, in which he “drew roars of laughter from Labour MPs” as he ‘ridiculed’ the Tories’ European policy (Times, 12.12.00).

1.5.
JOSPIN’s SPEECH & the BRITISH GENERAL ELECTION
“In the early months of 2001, speeches made largely for domestic audiences by both Gerhard Schröder and Lionel Jospin were widely represented by the British press as plans for a European government.”

The speech by the French Prime Minister Jospin represents yet another key statement in the ‘pan-European debate’ (Esser 2005) about the future of the EU. Yet, in the British context it is less significant for its content but more so for its timing: Its delivery on 28 May 2001 coincided with the British general election campaign. The Blair government feared negative effects on the electorate’s voting intentions should too much pro-European proposals be floated, providing the Eurosceptic British media and the Tory opposition with extra campaign amunition on the contested issue of Europe.

Accordingly, the media’s focus of coverage then rested on the British government’s failed attempt to talk Jospin into postponing his speech until after the British election. Headlines from the two papers included:

“Jospin fuels Europe row with Labour” (Times, 29.05.00)

“Blair asks French - be quiet on EU” (Guardian, 23.05.01)

“Jospin ignores pressure to delay speech on Europe” (Guardian, 24.05.01)

Both the Times and the Guardian published one report and one commentary each on Jospin’s speech. Apart from reporting on the contents of the speech, these texts also showed a British focus quoting the various British reactions to Jospin’s ideas. The Times also used the occasion to publish a further comment on the current situation of the European integration project in general (“The real rift in Europe is not the Channel”, 29.05.01).

However, no new features of media representation or added lines of argument can be detected in the coverage of the Jospin speech. Issues and frames of media coverage were the same as had been applied to the European debate at previous occasions.

Apart from short references on the idea for an EU constitution in articles on the Jospin speech, the proposed constitutional treaty was not a topic in the two papers during the British election campaign. For the entire period 21 May – 14 June 2001 only 5 articles from the Times and 6 from the Guardian have been found to mention the European constitution. Apart from a focus on Jospin’s statement, these articles tended to deal with the British election campaign, the debate about Europe’s future and matters relating to the common market or the single currency. The euro, however, was one of the more salient European issues of the election campaign. Both papers reported the campaign’s preoccupation with a possible British referendum and British entry to the eurozone (eg. Times, 28.05.01/ Guardian, 30.05.01). Apart from the single currency, Europe and its constitution remained strangely absent from the campaign as well as from the media’s election coverage:
“The election we have grinds on in familiar ways. Lionel Jospin clears his throat today and lays out his vision for Europe. Tony Blair tries vainly to throw a blanket over him. […] There will be almost no discussion of what Jospin says […]. Meanwhile, [British politicians] have swallowed their tongues for the duration.” (Guardian, 28.05.01)

Small amounts of articles published about the European constitutional debate confirm Smith’s observation of Labour having succeeded in ‘downplaying European issues’ during the campaign and then ‘securing a second term in office’ (Smith 2005: 714). 
1.6.
The LAEKEN SUMMIT & DECLARATION
The constitutional treaty came back into the European limelight with the EU’s Laeken Summit in December 2001. However, as will be shown in later analysis, debate on a future constitution in Britain was only short-lived and returned to low levels of issue salience soon after the summit.

During the period under investigation here, for each of the papers five articles have been included in the study. Of these, three in each paper belonged to the comments section and dealt with the Laeken declaration and its supposed impact on the future development of the EU. The Times was especially pronounced in its campaign for British sovereignty, accusing the government of ‘distorting’ the summit’s declaration and its results, which represented 'more Europe, not less' (Times, 14.12.01). The Times also announced that in the eyes of Europe’s leaders the purpose of the summit was to “consider whether to seek a federal Europe” (14.12.01):

“Europe’s leaders will engage today in the opening round of a two-year battle to determine whether the EU will become a ‘United States of Europe’ or remain a looser alliance of independent nations.”
(Times, 14.12.01)

The same article tried to assure readers that the Convention would only draw up ‘options’ and not ‘a fait accompli’ as had the convention that had drafted the Charter in 2000 (Times, 14.12.01).

The Times also drew parallels between the impulse for political integration that had resulted from the Maastricht Treaty and the constitution-making potential inherent in the Laeken declaration (14.12.01). This latter document was said to include proposals “with frankly federalist ambitions” (ibid.). Accordingly, the Times expressed concern over “the trend towards a superstate” which it feared had been set in motion by the summit’s agreement “that a convention on the EU's future should consider a European constitution” (17.12.01).

In one commentary on the summit the Times criticized almost every aspect related to it. The decision to appoint Giscard d’Estaing as head of the Convention was opposed on the grounds that now he “will be as significant a figure for the political evolution of the EU as Jacques Delors proved to be in the economic realm.” (18.12.01) The ‘unwieldy structure’ of the convention itself, and the way Blair had represented the summit’s results “as evidence that Britain was ‘winning the debate’ on the EU’s future” were also singled out for criticism. Moreover, European leaders’ mode of negotiation was scrutinized:

It speaks volumes for all that is wrong with the direction of the European Union that its leaders could engage in a bitter row as to where a European food safety agency might be located while cheerfully endorsing a major constitutional review with only the minimum dissent.” (Times, 18.12.01)

The Guardian was much more upbeat in its coverage of the summit, even claiming that Laeken could offer “A real chance to make Europe work” (12.12.01) and “a real opportunity to bring Europe more closely into line with its people” by reorganizing European and national competences (Guardian, 12.12.01). However, the Guardian also points out that the “highly sensitive question of whether the union should have its own constitution” will in all probability be raised by the Convention (13.12.01). Nevertheless, in the same text, the Guardian also informed its readers about the issues that will shape Europe’s agenda in the months to come by listing the four main question raised by the Laeken declaration (ibid.)

One article from the Guardian has to be mentioned here because of the rare link it established between the European constitutional debate and the up-coming introduction of the single currency in January 2002:

Using the euro will make some of these issues far more real and give concrete meaning to the great constitutional debate about democracy, efficiency and the division of powers between Brussels and member states that is being launched at this weekend's Laeken summit. […] And one thing is already clear: Europe after E-day will never be the same again.” (Guardian, 10.12.01)

In line with its own approach to European cooperation, the Guardian also claimed that despite “formally beginning a process entitled ‘The Future of Europe’ debate”, the Laeken Summit might nevertheless trigger a period of more pragmatic European policy schemes because of the “current mood around Europe” of member states wanting a less active but better-functioning EU:
“Yet in years to come Laeken may be remembered for something more lasting [than petit arguments]; it could be the moment when the member states tacitly admitted that Europe's future will be pragmatic rather than idealistic.” (Guardian, 12.12.01)

The Times appears to have been less optimistic about the outcome of the debate on the EU’s future. The paper called for a referendum on any future constitutional text as early as in December 2001, despite the fact that the Convention had not even started its work yet:

“A more honest position [than that of Blair] is that regardless of whether or not there is a ballot on the single currency there should be one on any embryonic EU constitution.” (Times, 18.12.01)

The period from May 2000 to December 2001 is best described as the initial start-off phase of Europe’s constitutional debate. Ideas and proposals for the future of the EU were voiced by a number of European political leaders but no actual events took place. However, despite being small in numbers, media coverage from that period is of high interest for this study since it provides a point of reference for further investigation. The basic lines of argument and frames used by the two papers have now been established. Closer evaluation of the coverage until June 2005 will show whether these have been adhered to by the papers in the course of events or whether they have been modified in the evolving European environment and Britain’s position within it.

� Geddes 2004: 224.


� Compared to other British daily newspapers these numbers show the high salience that both papers accorded to the issue of an EU constitution. In the same period (May 2000 – June 2005) The Daily Telegraph printed 695, and The Independent 827 articles on the European constitutional debate. The Sun had 441 articles on the issue, 90 per cent of which appeared in the main period of the British debate between January 2003 and June 2005.


� The decision to exclude the period of the UK’s European Presidency (July – December 2005) from the study has also been based on an additional search for that time span. It showed a significant decrease in articles covering the constitutional debate once the British referendum on the treaty had been postponed/ cancelled in June 2005.


� Hort, Peter (2000) „Fischer treibt die Avantgarde nicht zur Eile“, IN: Frankfurter Allgemeine Zeitung. 24 May. p. 7.


� “Britain was given notice yesterday that it faced being isolated from a new "fast-track" European federation.” (The Times, 13.05.00)


� Trenz conducted a media content analysis of 12 quality newspapers from 6 European countries (Austria, Spain, Italy, Germany, France, and the UK) between May and December 2000. The focus of his study was on the debate triggered by Fischer’s speech (Trenz 2005).


� During the period of that event, the Times published 12, and the Guardian 13 relevant articles.


� This finding concurs to a certain degree with Esser’s results. For his study on European media coverage about the constitutional treaty he found almost no differences between papers from one country but of different political backgrounds. He concluded that nationally distinctive discourses prevailed in most cases: “Zeitungen der selben Länder gleichen sich in Intensität und Themenauswahl.“ (Esser 2005: 110).


� PM Blair quoted in The Guardian (01.07.00).


� F. Maude, Shadow Foreign Secretary, quoted in The Times (06.10.00).


� The Shadow Foreign Secretary, Francis Maude, had said: "How can the EU be a superpower without being a superstate? This is dangerous and grandiose." Quoted in the Guardian, 7 October 2000. p. 1.


� The Times’ reluctance to judge might be due to the paper’s catch-22 situation as a supporter of the Blair government in general, and a champion of British Euroscepticism.


� Although both papers published a lot of articles on the Nice Summit (Times: 63; Guardian: 52), only 9 from the Times and 7 from the Guardian mentioned the EU constitution and were included in the study.


� E. MacMillan-Scott (British Conservtaive MEP), quoted in The Times. 02.10.00. p. 12.


� Baker 2002: 318.


� This article reported that “Labour has been privately pressing the French prime minister, Lionel Jospin, to delay or tone down a planned speech on the future of Europe, fearing that it will be reported as part of a Franco-German drive to further European integration.” (Guardian, 23.05.01)


� The launch of the euro in 12 of the 15 EU member states on 1 January 2002 has not been included in this study precisely for the lack of articles dealing with both the third phase of EMU and the European constitutional debate.





